WO2011012677A1 - Intubation instrument - Google Patents

Intubation instrument Download PDF

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Publication number
WO2011012677A1
WO2011012677A1 PCT/EP2010/061035 EP2010061035W WO2011012677A1 WO 2011012677 A1 WO2011012677 A1 WO 2011012677A1 EP 2010061035 W EP2010061035 W EP 2010061035W WO 2011012677 A1 WO2011012677 A1 WO 2011012677A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
intubation
bougie
intubation instrument
channel
instrument
Prior art date
Application number
PCT/EP2010/061035
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Kai SCHÖNHAGE
Original Assignee
Schoenhage Kai
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Schoenhage Kai filed Critical Schoenhage Kai
Publication of WO2011012677A1 publication Critical patent/WO2011012677A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B1/00Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor
    • A61B1/267Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor for the respiratory tract, e.g. laryngoscopes, bronchoscopes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B1/00Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor
    • A61B1/00064Constructional details of the endoscope body
    • A61B1/00071Insertion part of the endoscope body
    • A61B1/00073Insertion part of the endoscope body with externally grooved shaft
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B1/00Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor
    • A61B1/012Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor characterised by internal passages or accessories therefor
    • A61B1/018Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor characterised by internal passages or accessories therefor for receiving instruments
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0488Mouthpieces; Means for guiding, securing or introducing the tubes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0488Mouthpieces; Means for guiding, securing or introducing the tubes
    • A61M16/049Mouthpieces
    • A61M16/0493Mouthpieces with means for protecting the tube from damage caused by the patient's teeth, e.g. bite block
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0488Mouthpieces; Means for guiding, securing or introducing the tubes
    • A61M16/049Mouthpieces
    • A61M16/0495Mouthpieces with tongue depressors

Definitions

  • the invention relates to an intubation, by means of a
  • Endotracheal tube for ventilation of a patient can be inserted into the trachea.
  • Endotracheal tube in the trachea ensured.
  • the introduction of such endotracheal tube, the intubation, is typically through the mouth and throat, in rare cases but also through the nasal cavity and pharynx. Intubation is performed almost exclusively in the unconscious patient. It is often a critical process. So must in a relatively short time the
  • Endotrachealtubus be introduced sufficiently deep into the trachea. While intubation by experienced physicians usually succeeds without any problems, complications can occur especially in difficult airways and in emergencies. To simplify the intubation and the risks especially in difficult
  • a laryngoscope which has two parallel juxtaposed channels.
  • a channel contains a mirror system by means of which the intubating doctor can look at the larynx.
  • the second channel arranged parallel thereto serves to guide an endotracheal tube, as disclosed, for example, in US 5,803,080.
  • a standard has been established in which a 15 mm ID (inner diameter) connector for the breathing circuit is provided at the proximal end of such a tube.
  • the tube can be advanced through the canal into the trachea of the patient.
  • the disadvantage of this laryngoscope is that the instrument remains in the patient during the entire time of ventilation, since the relatively large adapter at the proximal end of the tube does not fit through the laryngoscope.
  • a tube with a non-standard adapter must be used.
  • an intubation aid is disclosed in which the tube is inserted into the throat prior to insertion of the instrument. After the intubation aid is placed in the pharynx, the tube is pushed further through the intubation aid until it reaches its destination in the trachea.
  • a disadvantage of this intubation aid is that the tube must be inserted into the intubation aid before insertion of the intubation aid into the pharynx.
  • a bougie as disclosed for example in US Pat. No. 229,633, is often a long, flexible and often also hollow plastic rod today.
  • a bougie can due to the small diameter of, for example, 4 to 5 mm for adults even in a narrow throat or difficult viewing conditions are still introduced into the trachea. If the bougie is located in the trachea, the endotracheal tube is pushed over the bougie, which in this case acts as an inner splint, and is thus guided into the trachea.
  • the invention has for its object to improve the known from the prior art instruments to the effect that intubation is simpler and safer feasible even in difficult cases.
  • An intubation instrument 10 serves to intubate a patient. It comprises a shaft 11 with an end piece 13 arranged at an angle therebetween.
  • the angle between the shaft and end piece is typically in a range of 90 degrees, but it can also be in a range of 45 degrees -135 depending on the geometry of the pharynx Degrees lie.
  • it has a curvature which is adapted to the tongue or throat shape.
  • the intubation instrument preferably has a region 12 with a curvature between the shaft 11 and the end piece 13.
  • the shaft 11 may have a handle at the outer (proximal) end.
  • the intubation instrument has a channel 16, preferably of circular or oval cross-section, with an inner diameter in a range of 5 mm to 15 mm.
  • the channel 16 has a lateral opening over the entire length.
  • the intubating instrument furthermore has at least one inlet opening 14b of the channel 16 at the proximal end remote from the end piece and an outlet opening 15 of the channel 16 at the distal end of the tail.
  • an optics for viewing the larynx may be provided.
  • the optical axis preferably corresponds to the exit axis of the bougie from the channel.
  • the intubation instrument For intubation, the intubation instrument is pushed through the open mouth into the patient's throat and there positioned with view of the laryngeal inlet.
  • the channel 16 and thus also the entire instrument has an outer diameter or outer dimensions that can be well below the dimensions of conventional intubation instruments. Due to the narrow channel 16, it is not possible to insert an endotracheal tube through the intubation instrument itself into the patient.
  • the diameter of the intubation instrument is dimensioned such that a bougie can be passed through it.
  • a bougie in the broadest sense is also a guidewire or similar part, which subsequently an endotracheal tube during insertion into the
  • Trachea can serve as an inner rail. In order to introduce the intubation easier, it is designed so that the intubation instrument can be inserted without Bougie first in the throat. Only when the intubation instrument is placed in the pharynx is the bougie introduced into the intubation instrument and further through the intubation instrument into the pharynx.
  • the bougie is introduced after the positioning of the intubation instrument in the throat through the inlet opening 14a in the channel 16 of the intubation and exits through the outlet opening 15 out of the channel.
  • the channel has at least one continuous wall on the outside of the
  • the Bougie is also performed around the curvature.
  • the bougie can now be guided through the intubation instrument into the trachea.
  • the intubation instrument In order for the intubation instrument to be separated from the bougie, the intubation instrument has it a laterally arranged longitudinal slot over the entire length of the channel 16. Through this slot, the bougie can now be pushed out laterally. Thereafter, the intubation can easily be pulled out of the throat again. Alternatively, it can be used to observe and control the advancement of the endotracheal tube over the bougie into the trachea in the airway
  • An intubating instrument according to the invention for introducing a bougie avoids the disadvantages of the prior art.
  • a bougie can be easily inserted into the trachea by the instrument according to the invention. Then we removed the bougie from the instrument. The bougie itself can then be maneuvered well outside the intubation instrument in the throat of the patient. Due to its small size, it blocks visibility less than a prior art spatula or guide rail would. Due to the anatomical shape, the possible change of the curvature (by the bendable part) and the optics with optional illumination have to
  • the channel 16 is closed by one or two opposing lips or at least reduced in its opening width.
  • an intubation instrument with a largely closed outer contour can be achieved.
  • an inserted bougie can be pushed laterally out of the rail through the lips.
  • At least a portion 31 of the end piece 13 is angled. This facilitates opening of the laryngeal cover and allows a particularly precise positioning of the bougie.
  • the effective curvature of the intubation instrument can be increased over the angled part, so that mechanical pressure can be exerted on the tissue at the base of the tongue in the vallecula 24 or on the laryngeal lid and thus further space can be created for the instrument or bougie ,
  • the end of the channel 16 is angled, so that thus the curvature of the leadership of Bougie is changed.
  • the optics with the bend is pivoted accordingly, so that the visual axis of the optics is substantially parallel to the longitudinal axis of the bougie.
  • a mechanical and / or electrical adjusting device is advantageously provided. In the simplest case, this may be a simple rod, a cable or an electric drive.
  • the end piece 13 is preferably formed at its outer end as a spatula.
  • This spatula is anatomically shaped and advantageously has a curvature adapted to the tongue or throat shape.
  • a handle is provided at the proximal end of the shaft 11.
  • This can be the simplest case consist of a thickening at the end, so that the relatively thin shaft of the intubation instrument has a larger diameter, which can be better kept by the attending physician.
  • an actuating element for adjusting the bendable part of the tail can be provided on this handle.
  • a contact surface 17 for positioning of the intubation instrument on the tongue base in the Vallecula 24 or, if necessary, directly on the Ke hl head cap I is provided. This allows the intubation instrument to be fixed in a simple manner precisely above the patient's larynx precisely.
  • an inlet opening 14a is provided in the region of the curvature 12, so that for nasal intubation a bougie can be introduced through the nose via the intubation instrument into the trachea.
  • An intubating instrument according to the invention is also usable for mammals in the general sense.
  • Another aspect of the invention relates to an intubation method for mammals and humans comprising the steps of: inserting an intubation instrument into the throat; Inserting a bougie into the intubation instrument; Pushing the bougie into the trachea; Lateral removal of the bougie from the
  • a further aspect of the invention relates to a set of intubation instruments according to the invention with different sizes and different angles for different patient anatomies, in particular also for children and adults.
  • FIG. 1 shows an intubation instrument according to the invention
  • FIG. 2 shows insertion of the intubating instrument into the pharynx
  • FIG. 3 shows the insertion of a bougie into the intubating instrument
  • FIG. 4 shows the insertion of a bougie into the trachea
  • FIG. 5 shows the insertion of a bougie over the nose
  • FIG. 6 shows an intubation instrument with bendable end piece
  • FIG. 7 shows a section through the intubation instrument
  • FIG. 8 shows a section through a variant of the intubation instrument.
  • FIG. 9 shows a particularly simple embodiment of the invention
  • FIG. 1 shows an intubation instrument 10 according to the invention. It has a shaft 11 and an end piece 13 with a curvature 12 relative to the shaft.
  • the intubation instrument has a channel 16 for a bougie with an inlet opening 14a for nasal intubation and an inlet opening 14b for oral intubation and an outlet opening 15.
  • the channel 16 has a continuous wall for guiding the bougie, so that it can also be subsequently pushed through the channel when already inserted into the throat instrument.
  • a contact surface 17 for positioning the intubation instrument on the tongue base in the vallecula 24 is also provided.
  • a Optics 32 as a video camera, fiber bundles or lens or mirror system serves to control the intubation process.
  • a lighting is integrated into the optics.
  • Figure 2 shows the insertion of the intubation instrument 10 in the throat.
  • the intubation instrument is inserted according to the curvature into the throat of the patient.
  • FIG. 3 illustrates the insertion of a bougie 40 into the correctly positioned intubation instrument 10.
  • the bougie is introduced through the inlet opening 14 into the intubation instrument and follows the course of the shaft 11 through the curvature 12 into the end piece 13.
  • FIG. 4 shows the insertion of the bougie into the trachea.
  • the bougie is moved further through the intubation instrument. It exits the exit opening 15 from the intubation instrument and into the larynx 23. Now the bougie and the intubation instrument are correctly positioned. It now only has to be pushed out laterally through the slot from the intubation instrument. Thereafter, the tube can be threaded over the bougie and advanced into the trachea of the patient.
  • FIG. 5 shows the insertion of the bougie over the nose. The bougie is introduced here via the nose and then inserted further via the second inlet opening 14a into the channel 16 of the intubation instrument.
  • FIG. 6 shows an intubation instrument according to the invention with an angled part 31 at the end of the end piece.
  • a Joint 30 is provided to the angle. This may be a simple hinge, a plastic film hinge, or simply a movable part due to the elasticity of its material.
  • FIG. 7 shows a section through the intubation instrument.
  • the channel 16 is opened laterally here.
  • the bougie can be pushed out of the instrument through this opening.
  • FIG. 8 shows a section through another variant of the intubation instrument.
  • the channel 16 is closed by two lips 18 here.
  • FIG. 9 shows a particularly simple embodiment of the intubation instrument as a cylindrical tube. Here is dispensed with the optics.

Abstract

The invention relates to an intubation instrument for intubating a patient. The instrument has a shaft comprising an end piece disposed at an angle of approximately 90 degrees. The intubation instrument further comprises a channel having an approximately circular cross-section with an inside diameter in a range of 2 mm to 15 mm and a lateral opening, extending over the entire length of the channel. Given the small dimensions, the intubation instrument can easily be inserted in the pharynx of a patient even under difficult conditions. The intubation instrument is used to receive and guide a bougie, which can be pushed through the intubation instrument all the way down into the larynx. Afterwards, the bougie can be easily pulled laterally out of the intubation instrument through the lateral longitudinal slot. Finally, an endotracheal tube can be introduced via the bougie down into the larynx.

Description

Intubationsinstrument  intubation
Technisches Gebiet  Technical area
Die Erfindung betrifft ein Intubationsinstrument, mittels dem ein The invention relates to an intubation, by means of a
Endotrachealtubus zur Beatmung eines Patienten in die Luftröhre eingeführt werden kann. Endotracheal tube for ventilation of a patient can be inserted into the trachea.
Stand der Technik State of the art
Bei verschiedenen medizinischen Eingriffen wie Operationen als auch in Notfall- Situationen wird die Beatmung des Patienten häufig durch einen Tubus In various medical procedures such as surgery as well as in emergency situations, the ventilation of the patient is often through a tube
(Endotrachealtubus) in der Luftröhre sichergestellt. Das Einführen eines solchen Endotrachealtubus, die Intubation, erfolgt typischerweise durch den Mund und Rachen, in seltenen Fällen aber auch durch die Nasenhöhle und Rachen. Die Intubation wird fast ausschließlich beim bewusstlosen Patienten durchgeführt. Sie ist häufig ein kritischer Vorgang. So muss in relativ kurzer Zeit der  (Endotracheal tube) in the trachea ensured. The introduction of such endotracheal tube, the intubation, is typically through the mouth and throat, in rare cases but also through the nasal cavity and pharynx. Intubation is performed almost exclusively in the unconscious patient. It is often a critical process. So must in a relatively short time the
Endotrachealtubus hinreichend tief in die Luftröhre eingeführt werden. Während die Intubation durch erfahrene Ärzten in der Regel problemlos gelingt, kann es insbesondere beim schwierigen Atemweg ("difficult Airway") und in Notfällen zu Komplikationen kommen. Um die Intubation zu vereinfachen und die Risiken insbesondere bei schwierigen Endotrachealtubus be introduced sufficiently deep into the trachea. While intubation by experienced physicians usually succeeds without any problems, complications can occur especially in difficult airways and in emergencies. To simplify the intubation and the risks especially in difficult
Verhältnissen zu verringern, sind verschiedene Vorrichtungen bekannt. To reduce ratios, various devices are known.
In der EP 1285623 Bl ist ein Laryngoskop offenbart, welches zwei parallel nebeneinander angeordnete Kanäle aufweist. Ein Kanal enthält ein Spiegelsystem, mittels dem der intubierende Arzt auf den Kehlkopf blicken kann. Der zweite parallel hierzu angeordnete Kanal dient zur Führung eines Endotrachealtubus, wie er beispielsweise in der US 5,803,080 offenbart ist. Es hat sich ein Standard etabliert, bei dem am proximalen Ende eines solchen Tubus ein 15 mm ID (Innendurchmesser) Anschlussstecker (Adapter) für das Beatmungsschlauchsystem vorgesehen ist. Der Tubus kann durch den Kanal bis in die Luftröhre des Patien- ten vorgeschoben werden. Nachteilig an diesem Laryngoskop ist, dass das Instrument während der ganzen Zeit der Beatmung im Patienten verbleibt, da der relativ große Adapter am proximalen Ende des Tubus nicht durch das Laryngoskop passt. Alternativ muss ein Tubus mit einem nicht standardisierten Adapter verwendet werden. In der US 5,042,469 ist eine Intubationshilfe offenbart, in welche der Tubus vor dem Einführen des Instruments in den Rachen eingelegt wird. Nachdem die Intubationshilfe im Rachen platziert ist, wird der Tubus weiter durch die Intubationshilfe hindurch geschoben, bis er seinen Bestimmungsort in der Luftröhre erreicht hat. Nachteilig an dieser Intubationshilfe ist, dass der Tubus vor dem Einführen der Intubationshilfe in den Rachen in die Intubationshilfe eingelegt werden muss.In EP 1285623 Bl a laryngoscope is disclosed which has two parallel juxtaposed channels. A channel contains a mirror system by means of which the intubating doctor can look at the larynx. The second channel arranged parallel thereto serves to guide an endotracheal tube, as disclosed, for example, in US 5,803,080. A standard has been established in which a 15 mm ID (inner diameter) connector for the breathing circuit is provided at the proximal end of such a tube. The tube can be advanced through the canal into the trachea of the patient. The disadvantage of this laryngoscope is that the instrument remains in the patient during the entire time of ventilation, since the relatively large adapter at the proximal end of the tube does not fit through the laryngoscope. Alternatively, a tube with a non-standard adapter must be used. In US 5,042,469 an intubation aid is disclosed in which the tube is inserted into the throat prior to insertion of the instrument. After the intubation aid is placed in the pharynx, the tube is pushed further through the intubation aid until it reaches its destination in the trachea. A disadvantage of this intubation aid is that the tube must be inserted into the intubation aid before insertion of the intubation aid into the pharynx.
Er kann nicht nachträglich in die Intubationshilfe eingeschoben werden. Wird der Tubus nun bei der Intubation versehentlich hinter die Haltenase 14 zurückgezogen, so kann er nicht wieder unter diese Haltenase geschoben werden. Es muss die Intubationshilfe vollständig aus dem Hals des Patienten entfernt und wieder neu eingeführt werden. Hierdurch erhöht sich das Risiko für den Patienten deutlich. Ein weiterer Nachteil dieser Intubationshilfe ist, dass selbst ein in der Intubationshilfe geführter Tubus sehr schwierig zu manövrieren ist. Hierbei kann insbesondere die Manschette an der Spitze leicht aufgerissen werden, was den Tubus unbrauchbar macht und ein erneutes Intubieren erfordert. Weiterhin ist die Kehlkopföffnung häufig sehr klein, so dass man aufgrund der großen Intubationshilfe nur einen Teil davon sehen kann. He can not be subsequently inserted into the intubation aid. If the tube is accidentally withdrawn behind the retaining lug 14 during the intubation, it can not be pushed under this retaining lug again. The intubation aid must be completely removed from the patient's neck and reintroduced. This significantly increases the risk for the patient. Another disadvantage of this intubation aid is that even a tube guided in the intubation aid is very difficult to maneuver. In particular, the cuff at the tip can be easily torn open, which makes the tube unusable and requires re-intubation. Furthermore, the laryngeal opening is often very small, so that you can see only part of it due to the large Intubationshilfe.
Ein Bougie, wie er beispielsweise in der US 229,633 offenbart ist, ist häufig ein langer, flexibler und oftmals heute auch hohler Kunststoffstab. Ein Bougie kann aufgrund des geringen Durchmessers von beispielsweise 4 bis 5 mm für Erwachsene auch bei einem engen Rachen oder schwierigen Sichtbedingungen noch in die Luftröhre eingeführt werden. Sitzt der Bougie in der Luftröhre, so wird der Endotrachealtubus über den Bougie, der hierbei als innere Schiene fungiert, geschoben und so bis in die Luftröhre geführt. A bougie, as disclosed for example in US Pat. No. 229,633, is often a long, flexible and often also hollow plastic rod today. A bougie can due to the small diameter of, for example, 4 to 5 mm for adults even in a narrow throat or difficult viewing conditions are still introduced into the trachea. If the bougie is located in the trachea, the endotracheal tube is pushed over the bougie, which in this case acts as an inner splint, and is thus guided into the trachea.
Darstellung der Erfindung Presentation of the invention
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, die aus dem Stand der Technik bekannten Instrumente dahingehend zu verbessern, dass eine Intubation auch in schwierigen Fällen einfacher und sicherer durchführbar ist. The invention has for its object to improve the known from the prior art instruments to the effect that intubation is simpler and safer feasible even in difficult cases.
Diese Aufgabe wird durch eine Vorrichtung nach Anspruch 1 gelöst. Vorteilhafte Ausgestaltungen der Erfindung sind in den Unteransprüchen angegeben. This object is achieved by a device according to claim 1. Advantageous embodiments of the invention are specified in the subclaims.
Ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument 10 dient zur Intubation eines Patienten. Es umfasst einen Schaft 11 mit einem daran unter einem Winkel ange- ordneten Endstück 13. Der Winkel zwischen Schaft und Endstück liegt typischerweise in einem Bereich um 90 Grad, er kann jedoch auch je nach der Geometrie des Rachenraumes in einem Bereich von 45 Grad - 135 Grad liegen. Vorteilhaft weist er eine Krümmung auf, die der Zungen- bzw. Rachenform angepasst ist. Das Intubationsinstrument weist vorzugsweise zwischen dem Schaft 11 und dem Endstück 13 einen Bereich 12 mit einer Krümmung auf. Der Schaft 11 kann an dem äußeren (proximalen) Ende einen Handgriff aufweisen. Das Intubationsinstrument hat einen Kanal 16 vorzugsweise mit kreisförmigem oder ovalem Querschnitt mit einem Innendurchmesser in einem Bereich von 5 mm bis 15 mm. Der Kanal 16 hat eine seitliche Öffnung über die gesamte Länge. Das Intubationsin- strument hat weiterhin wenigstens eine Eintrittsöffnung 14b des Kanals 16 an dem vom Endstück entfernten proximalen Ende sowie eine Austrittsöffnung 15 des Kanals 16 an dem distalen Ende des Endstücks. Optional kann noch eine Optik zur Betrachtung des Kehlkopfes vorgesehen sein. Hierbei entspricht die optische Achse vorzugsweise der Austrittsachse des Bougie aus dem Kanal. An intubation instrument 10 according to the invention serves to intubate a patient. It comprises a shaft 11 with an end piece 13 arranged at an angle therebetween. The angle between the shaft and end piece is typically in a range of 90 degrees, but it can also be in a range of 45 degrees -135 depending on the geometry of the pharynx Degrees lie. Advantageously, it has a curvature which is adapted to the tongue or throat shape. The intubation instrument preferably has a region 12 with a curvature between the shaft 11 and the end piece 13. The shaft 11 may have a handle at the outer (proximal) end. The intubation instrument has a channel 16, preferably of circular or oval cross-section, with an inner diameter in a range of 5 mm to 15 mm. The channel 16 has a lateral opening over the entire length. The intubating instrument furthermore has at least one inlet opening 14b of the channel 16 at the proximal end remote from the end piece and an outlet opening 15 of the channel 16 at the distal end of the tail. Optionally, an optics for viewing the larynx may be provided. In this case, the optical axis preferably corresponds to the exit axis of the bougie from the channel.
Zur Intubation wird das Intubationsinstrument durch den offenen Mund in den Rachen des Patienten geschoben und dort mit Sicht auf den Kehlkopfeingang positioniert. Um das Intubationsinstrument möglichst klein zu halten, sodass dieses auch in schwierigen Fällen in den Rachen einführbar ist, hat der Kanal 16 und somit auch das gesamte Instrument einen äußeren Durchmesser bzw. äußere Abmessungen, die deutlich unter den Abmessungen konventioneller Intubati- onsinstrumente liegen können. Durch den engen Kanal 16 ist es nicht möglich, einen (Endotracheal-) Tubus durch das Intubationsinstrument selbst in den Patienten einzuführen. Der Durchmesser des Intubationsinstruments ist so bemessen, dass durch dieses gerade ein Bougie hindurchführbar ist. In diesem Dokument ist ein Bougie im weitesten Sinne auch ein Führungsdraht oder ähnliches Teil, was anschließend einem Endotrachealtubus während des Einführens in dieFor intubation, the intubation instrument is pushed through the open mouth into the patient's throat and there positioned with view of the laryngeal inlet. In order to keep the intubation instrument as small as possible, so that it can be inserted into the throat even in difficult cases, the channel 16 and thus also the entire instrument has an outer diameter or outer dimensions that can be well below the dimensions of conventional intubation instruments. Due to the narrow channel 16, it is not possible to insert an endotracheal tube through the intubation instrument itself into the patient. The diameter of the intubation instrument is dimensioned such that a bougie can be passed through it. In this document, a bougie in the broadest sense is also a guidewire or similar part, which subsequently an endotracheal tube during insertion into the
Luftröhre als innere Schiene dienen kann. Um das Intubationsinstrument einfacher einführen zu können ist es derart gestaltet, dass das Intubationsinstrument zuerst ohne Bougie in den Rachen eingeführt werden kann. Erst wenn das Intubationsinstrument im Rachen platziert ist, wird der Bougie in das Intubationsin- strument und weiter durch das Intubationsinstrument in den Rachen eingeführt.Trachea can serve as an inner rail. In order to introduce the intubation easier, it is designed so that the intubation instrument can be inserted without Bougie first in the throat. Only when the intubation instrument is placed in the pharynx is the bougie introduced into the intubation instrument and further through the intubation instrument into the pharynx.
Hierzu wird der Bougie nach der Positionierung des Intubationsinstruments im Rachen durch die Eintrittsöffnung 14a in den Kanal 16 des Intubationsinstruments eingeführt und tritt durch die Austrittsöffnung 15 wieder aus dem Kanal heraus. Um eine solche Einführung des Bougie in den Kanal zu ermöglichen, weist der Kanal wenigstens eine durchgehende Wand an der Aussenseite derFor this purpose, the bougie is introduced after the positioning of the intubation instrument in the throat through the inlet opening 14a in the channel 16 of the intubation and exits through the outlet opening 15 out of the channel. In order to allow such introduction of Bougie in the channel, the channel has at least one continuous wall on the outside of the
Krümmung zur Führung des Bougie auf. Damit wird der Bougie auch um die Krümmung geführt. Der Bougie kann nun durch das Intubationsinstrument geführt bis in die Luftröhre vorgeschoben werden. Damit das Intubationsinstrument dann vom Bougie getrennt werden kann, besitzt das Intubationsinstrument einen seitlich angeordneten Längsschlitz über die gesamte Länge des Kanals 16. Durch diesen Schlitz kann nun der Bougie seitlich herausgedrückt werden. Danach kann das Intubationsinstrument problemlos wieder aus dem Rachen herausgezogen werden. Alternativ kann es zur Beobachtung und zum Kontrollieren des Vorschiebens des Endotrachealtubus über den Bougie in die Luftröhre imCurvature to guide the bougie up. Thus, the Bougie is also performed around the curvature. The bougie can now be guided through the intubation instrument into the trachea. In order for the intubation instrument to be separated from the bougie, the intubation instrument has it a laterally arranged longitudinal slot over the entire length of the channel 16. Through this slot, the bougie can now be pushed out laterally. Thereafter, the intubation can easily be pulled out of the throat again. Alternatively, it can be used to observe and control the advancement of the endotracheal tube over the bougie into the trachea in the airway
Rachen verbleiben. Throat remain.
Ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument zur Einführung eines Bougie vermeidet die Nachteile des Stands der Technik. Ein Bougie kann durch das erfindungsgemäße Instrument einfach in die Luftröhre eingeführt werden. Dann wir der Bougie aus dem Instrument entfernt. Der Bougie selbst kann dann auch außerhalb des Intubationsinstruments noch gut im Rachen des Patienten manövriert werden. Aufgrund seiner geringen Größe blockiert er die Sicht weniger als dies ein Spatel oder eine Führungsschiene nach dem Stand der Technik tun würde. Durch die anatomische Form, die mögliche Änderung der Krümmung (durch das abwinkelbare Teil) und die Optik mit optionaler Beleuchtung müssen zumAn intubating instrument according to the invention for introducing a bougie avoids the disadvantages of the prior art. A bougie can be easily inserted into the trachea by the instrument according to the invention. Then we removed the bougie from the instrument. The bougie itself can then be maneuvered well outside the intubation instrument in the throat of the patient. Due to its small size, it blocks visibility less than a prior art spatula or guide rail would. Due to the anatomical shape, the possible change of the curvature (by the bendable part) and the optics with optional illumination have to
Einstellen der Sicht auf den Kehlkopf keine starken Zug- oder Druckkräfte, die insbesondere bei einer gleichzeitigen Schädigung der Halswirbelsäule nachteilig sind, aufgewendet werden. Ungewöhnliche anatomische Verhältnisse wie z.B. ein sehr weit vorne liegender Kehlkopfeingang können eingesehen und durch die dazu parallele Führung des Bougies mit diesem auch erreicht werden. Über den eingeführten Bougie kann dann auf einfache Weise ein Endotrachealtubus bis in die Luftröhre vorgeschoben werden. Somit ist eine wesentlich einfachere, zuverlässigere und patientenschonendere Intubation möglich. Diese kann dabei mithil- fe der Optik des Instruments kontrolliert und entsprechend korrigiert werden. Das Gerät ist für den Einsatz bei Notfällen und insbesondere bei schwierigemSetting the view of the larynx no strong tensile or compressive forces, which are particularly detrimental to a simultaneous damage to the cervical spine, are spent. Unusual anatomical relationships such as a larynx inlet located very far to the front can be seen and also be reached with it by the parallel guidance of the bougie. About the introduced bougie can then be easily advanced into the trachea an endotracheal tube. Thus, a much simpler, more reliable and patient-friendly intubation is possible. This can be checked with the optics of the instrument and corrected accordingly. The device is designed for use in emergencies and especially difficult
Atemweg besonders geeignet. Allerdings lässt es sich ebenso für jede Routineintubation verwenden. In einer weiteren vorteilhaften Ausgestaltung der Erfindung ist der Kanal 16 durch eine oder zwei gegenüberliegende Lippen verschlossen oder zumindest in seiner Öffnungsweite verringert. Dadurch lässt sich ein Intubationsinstrument mit einer weitgehend geschlossenen Außenkontur erreichen. Gleichzeitig kann ein eingeführter Bougie durch die Lippen hindurch seitlich aus der Schiene herausgedrückt werden. Respiratory system particularly suitable. However, it can also be used for any routine intubation. In a further advantageous embodiment of the invention, the channel 16 is closed by one or two opposing lips or at least reduced in its opening width. As a result, an intubation instrument with a largely closed outer contour can be achieved. At the same time, an inserted bougie can be pushed laterally out of the rail through the lips.
In einer weiteren Ausgestaltung der Erfindung ist wenigstens ein Teil 31 des Endstücks 13 abwinkelbar. Dies erleichtert eine Öffnung des Kehlkopfdeckels und ermöglicht eine besonders präzise Positionierung des Bougie. So kann einerseits über das abgewinkelte Teil die wirksame Krümmung des Intubationsinstruments vergrößert werden, so dass mechanisch Druck auf das Gewebe am Zungengrund in der Vallecula 24 oder auch auf den Kehlkopfdeckel ausgeübt werden kann und somit weiterer Platz für das Instrument bzw. den Bougie geschaffen werden kann. Weiterhin wird gleichzeitig das Ende des Kanals 16 abgewinkelt, so dass damit auch die Krümmung der Führung des Bougie verändert wird. Vorteilhafterweise wird auch die Optik mit der Abwinkelung entsprechend geschwenkt, so dass die Sichtachse der Optik weitgehend parallel zur Längsachse des Bougie ist. Damit hat der intubierende Arzt im Vergleich zu den bekannten Instrumenten eine wesentlich bessere Sicht. Zur Einstellung des Winkels des abwinkelbaren Teils 31 ist vorteilhafterweise eine mechanische und/oder elektrische Stelleinrichtung vorgesehen. Im einfachsten Falle kann diese eine einfache Stange, ein Seilzug oder ein elektrischer Antrieb sein. In a further embodiment of the invention, at least a portion 31 of the end piece 13 is angled. This facilitates opening of the laryngeal cover and allows a particularly precise positioning of the bougie. Thus, on the one hand, the effective curvature of the intubation instrument can be increased over the angled part, so that mechanical pressure can be exerted on the tissue at the base of the tongue in the vallecula 24 or on the laryngeal lid and thus further space can be created for the instrument or bougie , Furthermore, at the same time the end of the channel 16 is angled, so that thus the curvature of the leadership of Bougie is changed. Advantageously, the optics with the bend is pivoted accordingly, so that the visual axis of the optics is substantially parallel to the longitudinal axis of the bougie. This gives the intubating physician a much better view than the well-known instruments. To adjust the angle of the bendable part 31, a mechanical and / or electrical adjusting device is advantageously provided. In the simplest case, this may be a simple rod, a cable or an electric drive.
Das Endstück 13 ist an seinem äußeren Ende bevorzugt als Spatel ausgebildet. Dieser Spatel ist anatomisch geformt und weist vorteilhafterweise eine Krüm- mung auf, die der Zungen- bzw. Rachenform angepasst ist. The end piece 13 is preferably formed at its outer end as a spatula. This spatula is anatomically shaped and advantageously has a curvature adapted to the tongue or throat shape.
In einer weiteren vorteilhaften Ausgestaltung der Erfindung ist am proximalen Ende des Schaftes 11 ein Handgriff vorgesehen. Dieser kann im einfachsten Falle aus einer Verdickung am Ende bestehen, sodass der relativ dünne Schaft des Intubationsinstruments einen größeren Durchmesser aufweist, welcher von dem behandelnden Arzt besser gehalten werden kann. Gleichzeitig kann an diesem Handgriff ein Betätigungselement zur Verstellung des abwinkelbaren Teils des Endstücks vorgesehen sein. In a further advantageous embodiment of the invention, a handle is provided at the proximal end of the shaft 11. This can be the simplest case consist of a thickening at the end, so that the relatively thin shaft of the intubation instrument has a larger diameter, which can be better kept by the attending physician. At the same time, an actuating element for adjusting the bendable part of the tail can be provided on this handle.
In einer weiteren vorteilhaften Ausgestaltung der Erfindung ist eine Anlagefläche 17 zur Positionierung des Intubationsinstruments am Zungengrund in der Vallecula 24 oder bei Bedarf auch direkt am Ke hl köpf decke I vorgesehen. Hiermit lässt sich das Intubationsinstrument auf einfache Art und Weise präzise unmit- telbar oberhalb des Kehlkopfes des Patienten fixieren. In a further advantageous embodiment of the invention, a contact surface 17 for positioning of the intubation instrument on the tongue base in the Vallecula 24 or, if necessary, directly on the Ke hl head cap I is provided. This allows the intubation instrument to be fixed in a simple manner precisely above the patient's larynx precisely.
In einer weiteren vorteilhaften Ausgestaltung der Erfindung ist eine Eintrittsöffnung 14a im Bereich der Krümmung 12 vorgesehen, so dass zur nasalen Intubation ein Bougie durch die Nase über das Intubationsinstrument in die Luftröhre eingeführt werden kann. Ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument ist auch für Säugetiere im allgemeinen Sinne verwendbar. In a further advantageous embodiment of the invention, an inlet opening 14a is provided in the region of the curvature 12, so that for nasal intubation a bougie can be introduced through the nose via the intubation instrument into the trachea. An intubating instrument according to the invention is also usable for mammals in the general sense.
Ein weiterer Aspekt der Erfindung betrifft ein Intubationsverfahren für Säugetiere und Menschen umfassend die Schritte: Einführen eines Intubationsinstruments in den Rachen; Einführen eines Bougie in das Intubationsinstrument; Ein- schieben des Bougie in die Luftröhre; Seitliches Entfernen des Bougie aus demAnother aspect of the invention relates to an intubation method for mammals and humans comprising the steps of: inserting an intubation instrument into the throat; Inserting a bougie into the intubation instrument; Pushing the bougie into the trachea; Lateral removal of the bougie from the
Intubationsinstrument; Einschieben eines Tubus über den Bougie in die Luftröhre; Entfernen des Bougie aus dem Tubus. intubation; Insertion of a tube over the bougie into the trachea; Remove the bougie from the tube.
Ein weiterer Aspekt der Erfindung betrifft einen Satz erfindungsgemäßer Intubationsinstrumente mit unterschiedlichen Größen und unterschiedlichen Winkeln für unterschiedliche Patientenanatomien, insbesondere auch für Kinder und Erwachsene. Beschreibung der Zeichnungen A further aspect of the invention relates to a set of intubation instruments according to the invention with different sizes and different angles for different patient anatomies, in particular also for children and adults. Description of the drawings
Die Erfindung wird nachstehend ohne Beschränkung des allgemeinen Erfindungsgedankens anhand von Ausführungsbeispielen unter Bezugnahme auf die Zeichnungen exemplarisch beschrieben. Figur 1 zeigt ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument The invention will now be described by way of example without limitation of the general inventive idea by means of embodiments with reference to the drawings. FIG. 1 shows an intubation instrument according to the invention
Figur 2 zeigt das Einführen des Intubationsinstruments in den Rachen Figur 3 zeigt das Einführen eines Bougie in das Intubationsinstrument Figur 4 zeigt das Einführen eines Bougie in die Luftröhre Figur 5 zeigt das Einführen eines Bougie über die Nase Figur 6 zeigt ein Intubationsinstrument mit abwinkelbarem Endstück FIG. 2 shows insertion of the intubating instrument into the pharynx FIG. 3 shows the insertion of a bougie into the intubating instrument FIG. 4 shows the insertion of a bougie into the trachea FIG. 5 shows the insertion of a bougie over the nose FIG. 6 shows an intubation instrument with bendable end piece
Figur 7 zeigt einen Schnitt durch das Intubationsinstrument Figur 8 zeigt einen Schnitt durch eine Variante des Intubationsinstruments Figur 9 zeigt eine besonders einfache Ausführung der Erfindung FIG. 7 shows a section through the intubation instrument FIG. 8 shows a section through a variant of the intubation instrument. FIG. 9 shows a particularly simple embodiment of the invention
In Figur 1 ist ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument 10 dargestellt. Sie hat einen Schaft 11 sowie ein Endstück 13 mit einer Krümmung 12 gegenüber dem Schaft. Das Intubationsinstrument weist einen Kanal 16 für einen Bougie mit einer Eintrittsöffnung 14a zur nasalen Intubation und eine Eintrittsöffnung 14b zur oralen Intubation sowie eine Austrittsöffnung 15 auf. Der Kanal 16 weist eine durchgehende Wand zur Führung des Bougie auf, so dass dieser auch nachträglich bei bereits in den Rachen eingesetztem Instrument durch den Kanal geschoben werden kann. Optional ist noch eine Anlagefläche 17 zur Positionierung des Intubationsinstruments am Zungengrund in der Vallecula 24 vorgesehen. Eine Optik 32 als Videokamera, Faserbündel oder Linsen- oder Spiegelsystem dient zur Kontrolle des Intubationsvorgangs. Bevorzugt ist noch eine Beleuchtung in die Optik integriert. FIG. 1 shows an intubation instrument 10 according to the invention. It has a shaft 11 and an end piece 13 with a curvature 12 relative to the shaft. The intubation instrument has a channel 16 for a bougie with an inlet opening 14a for nasal intubation and an inlet opening 14b for oral intubation and an outlet opening 15. The channel 16 has a continuous wall for guiding the bougie, so that it can also be subsequently pushed through the channel when already inserted into the throat instrument. Optionally, a contact surface 17 for positioning the intubation instrument on the tongue base in the vallecula 24 is also provided. A Optics 32 as a video camera, fiber bundles or lens or mirror system serves to control the intubation process. Preferably, a lighting is integrated into the optics.
Figur 2 zeigt das Einführen des Intubationsinstruments 10 in den Rachen. Hierbei ist der Kopf 20 des Patienten mit der Zunge 21, dem Kehlkopf 23, der ValleculaFigure 2 shows the insertion of the intubation instrument 10 in the throat. Here, the head 20 of the patient with the tongue 21, the larynx 23, the vallecula
24 und Kehlkopfdeckel sowie der Luftröhre 25 dargestellt. Das Intubationsinstrument wird entsprechend der Krümmung bis in den Rachen des Patienten eingeführt. 24 and larynx and the trachea 25 shown. The intubation instrument is inserted according to the curvature into the throat of the patient.
In Figur 3 ist das Einführen eines Bougie 40 in das richtig positionierte Intubati- onsinstrument 10 dargestellt. Der Bougie wird durch die Eintrittsöffnung 14 in das Intubationsinstrument eingeführt und folgt dem Verlauf des Schaftes 11 durch die Krümmung 12 bis in das Endstück 13. FIG. 3 illustrates the insertion of a bougie 40 into the correctly positioned intubation instrument 10. The bougie is introduced through the inlet opening 14 into the intubation instrument and follows the course of the shaft 11 through the curvature 12 into the end piece 13.
In Figur 4 ist das Einführen des Bougie in die Luftröhre dargestellt. Ausgehend von Figur 3 wird der Bougie weiter durch das Intubationsinstrument verschoben. Er tritt aus der Austrittsöffnung 15 aus dem Intubationsinstrument aus und in den Kehlkopf 23 ein. Nun ist der Bougie samt dem Intubationsinstrument richtig positioniert. Er muss nun nur noch seitlich durch den Schlitz aus dem Intubationsinstrument herausgedrückt werden. Danach kann der Tubus über den Bougie gefädelt und bis in die Luftröhre des Patienten vorgeschoben werden. In Figur 5 ist das Einführen des Bougie über die Nase dargestellt. Der Bougie wird hier über die Nase eingeführt und dann weiter über die zweite Eintrittsöffnung 14a in den Kanal 16 des Intubationsinstruments gesteckt. Durch die weitere Führung des Intubationsinstruments kann dann der Bougie in die Luftröhre geführt werden. Figur 6 zeigt ein erfindungsgemäßes Intubationsinstrument mit einem abwinkelbaren Teil 31 am Ende des Endstücks. Zum Abwinkein ist beispielsweise ein Gelenk 30 vorgesehen. Dies kann ein einfaches Scharnier, ein Filmscharnier aus Kunststoff oder einfach ein durch die Elastizität seines Materials bewegliches Teil sein. FIG. 4 shows the insertion of the bougie into the trachea. Starting from FIG. 3, the bougie is moved further through the intubation instrument. It exits the exit opening 15 from the intubation instrument and into the larynx 23. Now the bougie and the intubation instrument are correctly positioned. It now only has to be pushed out laterally through the slot from the intubation instrument. Thereafter, the tube can be threaded over the bougie and advanced into the trachea of the patient. FIG. 5 shows the insertion of the bougie over the nose. The bougie is introduced here via the nose and then inserted further via the second inlet opening 14a into the channel 16 of the intubation instrument. By further guidance of the intubation instrument, the bougie can then be guided into the trachea. FIG. 6 shows an intubation instrument according to the invention with an angled part 31 at the end of the end piece. For example, to the angle is a Joint 30 is provided. This may be a simple hinge, a plastic film hinge, or simply a movable part due to the elasticity of its material.
In Figur 7 ist ein Schnitt durch das Intubationsinstrument dargestellt. Der Kanal 16 ist hier seitlich geöffnet. So kann durch diese Öffnung der Bougie nach außen aus dem Instrument gedrückt werden. FIG. 7 shows a section through the intubation instrument. The channel 16 is opened laterally here. Thus, the bougie can be pushed out of the instrument through this opening.
In Figur 8 ist ein Schnitt durch eine andere Variante des Intubationsinstruments dargestellt. Der Kanal 16 ist hier durch zwei Lippen 18 verschlossen. Aufgrund der Elastizität der Lippen ist es jedoch möglich, den Bougie vom Inneren des In- tubationsinstruments nach außen zu drücken. FIG. 8 shows a section through another variant of the intubation instrument. The channel 16 is closed by two lips 18 here. However, due to the elasticity of the lips, it is possible to push the bougie outwards from the interior of the instrument.
Figur 9 zeigt eine besonders einfache Ausführungsform des Intubationsinstruments als zylindrisches Rohr. Hier wird auf die Optik verzichtet. FIG. 9 shows a particularly simple embodiment of the intubation instrument as a cylindrical tube. Here is dispensed with the optics.
Bezugszeichenliste LIST OF REFERENCE NUMBERS
10 Intubationsinstrument10 intubation instrument
11 Schaft 11 shaft
12 Krümmung  12 curvature
13 Endstück  13 tail
14 Eintrittsöffnung 14 inlet
15 Austrittsöffnung15 outlet opening
16 Längsschlitz 16 longitudinal slot
17 Anlagefläche  17 contact surface
18 Lippe  18 lip
20 Kopf des Patienten 20 head of the patient
21 Zunge 21 tongue
23 Kehlkopf  23 larynx
24 Vallecula  24 Vallecula
25 Luftröhre  25 trachea
30 Gelenk  30 joint
31 abwinkelbares Teil 31 bendable part
32 Optik 32 optics
40 Bougie  40 bougie

Claims

Patentansprüche claims
1. Intubationsinstrument (10) zur Intubation eines Patienten umfassend 1. Intubation instrument (10) for intubating a patient comprising
- einen Schaft (11) mit einem unter einem Winkel angeordneten Endstück (13), wobei der Winkel an die Krümmung des Rachens und der Zunge angepasst ist, a shaft (11) with an angled end piece (13), the angle being adapted to the curvature of the throat and the tongue,
- wenigstens einen durchgehenden engen Kanal (16) zur Führung eines Bougie mit einer seitlichen Öffnung, die sich über die gesamte Länge des Kanals erstreckt, at least one continuous narrow channel (16) for guiding a bougie with a lateral opening extending over the entire length of the channel,
- wenigstens eine Eintrittsöffnung (14a, 14b) in den Kanal (16) am Schaft (11) sowie - At least one inlet opening (14 a, 14 b) in the channel (16) on the shaft (11) and
- wenigstens eine Austrittsöffnung (15) aus dem Kanal (16) an dem distalen Ende des Endstücks, wobei der Kanal wenigstens eine zwischen der Eintrittsöffnung und der - At least one outlet opening (15) from the channel (16) at the distal end of the tail, wherein the channel at least one between the inlet opening and the
Austrittsöffung durchgehende Wand an der Aussenseite der Krümmung zur Führung des Bougie aufweist.  Outlet opening continuous wall on the outside of the curvature to guide the bougie has.
2. Intubationsinstrument nach Anspruch 1, 2. intubation instrument according to claim 1,
dadurch gekennzeichnet, dass  characterized in that
der Winkel zwischen Schaft (11) und Endstück (13) in einem Bereich zwischen 45 Grad und 135 Grad liegt.  the angle between shaft (11) and end piece (13) is in a range between 45 degrees and 135 degrees.
3. Intubationsinstrument nach Anspruch 1 oder 2, 3. intubation instrument according to claim 1 or 2,
dadurch gekennzeichnet, dass  characterized in that
der Kanal (16) eines Intubationsinstruments für Erwachsene einen Innendurchmesser in einem Bereich von 5 mm bis 15 mm aufweist. the channel (16) of an adult intubating instrument has an inner diameter in a range of 5 mm to 15 mm.
4. Intubationsinstrument nach Anspruch 1 oder 2, 4. intubation instrument according to claim 1 or 2,
dadurch gekennzeichnet, dass  characterized in that
der Kanal (16) eines Intubationsinstruments für Kinder einen Innendurchmesser in einem Bereich von 2 mm bis 5 mm aufweist.  the canal (16) of a child intubation instrument has an inside diameter in a range of 2 mm to 5 mm.
5. Intubationsinstrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass 5. intubation instrument according to one of the preceding claims, characterized in that
der Kanal (16) durch wenigstens eine Lippe (18) verschlossen oder zumindest verkleinert wird.  the channel (16) is closed or at least reduced in size by at least one lip (18).
6. Intubationsinstrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass 6. intubation instrument according to one of the preceding claims, characterized in that
ein Teil (31) des Endstücks abwinkelbar ist.  a part (31) of the tail is angled.
7. Intubationsinstrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass 7. intubation instrument according to one of the preceding claims, characterized in that
am proximalen Ende des Schaftes (11) ein Handgriff vorgesehen ist.  at the proximal end of the shaft (11) a handle is provided.
8. Intubationsinstrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass 8. intubation instrument according to one of the preceding claims, characterized in that
eine Anlagefläche (17) zur Positionierung des Intubationsinstruments am Zungengrund in der Vallecula (24) vorgesehen ist.  a contact surface (17) for positioning the intubation instrument at the tongue base in the vallecula (24) is provided.
9. Intubationsinstrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass 9. intubation instrument according to one of the preceding claims, characterized in that
ein Kanal für eine Optik (32) vorgesehen ist.  a channel for optics (32) is provided.
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