WO2009150130A1 - Device for diagnosis of internal tissue - Google Patents

Device for diagnosis of internal tissue Download PDF

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Publication number
WO2009150130A1
WO2009150130A1 PCT/EP2009/057045 EP2009057045W WO2009150130A1 WO 2009150130 A1 WO2009150130 A1 WO 2009150130A1 EP 2009057045 W EP2009057045 W EP 2009057045W WO 2009150130 A1 WO2009150130 A1 WO 2009150130A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
funnel
diameter
stent
flexible
insertion instrument
Prior art date
Application number
PCT/EP2009/057045
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Michaela Abrahamowicz
Original Assignee
Gerhard Pejcl Medizintechnik Handels Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Gerhard Pejcl Medizintechnik Handels Gmbh filed Critical Gerhard Pejcl Medizintechnik Handels Gmbh
Publication of WO2009150130A1 publication Critical patent/WO2009150130A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/04Hollow or tubular parts of organs, e.g. bladders, tracheae, bronchi or bile ducts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/82Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/86Stents in a form characterised by the wire-like elements; Stents in the form characterised by a net-like or mesh-like structure
    • A61F2/90Stents in a form characterised by the wire-like elements; Stents in the form characterised by a net-like or mesh-like structure characterised by a net-like or mesh-like structure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/0039Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in diameter

Definitions

  • the invention relates to a device for recording and measuring of internal tissue, in particular a device for determining the internal rectal prolapse.
  • an external rectal prolapse which is also referred to as a rectal episode
  • the rectum comes out of the anus, because among other things, the suspension of the colon in the region of the sacrum loosens.
  • An internal rectal prolapse is an event located inside the rectum and also includes precursors of an external rectal prolapse.
  • Increased pressing leads to leakage of the rectum.
  • the cause is usually a long-standing constipation, which leads to further changes of the rectum.
  • the occurrence of hemorrhoids is the first indication of an onset of anal prolapse.
  • WO2006 / 046263 describes a diagnostic apparatus consisting of an elongated tubular rod of e.g. vaginal or anal can be introduced. The distal end of the device can be opened, thus keeping a window open to introduce an endoscope and visually examine any pathologies.
  • US2007 / 0249901A1 describes a radio-frequency-labeled instrument that can be introduced into the anal canal.
  • a reading device connected to an antenna can perceive a change in the signals due to the change in the position of the rod, whereby the position of the rod can be determined.
  • US5279548 describes a method which can be used for operations in the peritoneum or in the pelvic cavity of a female patient. After vaginal insertion of a trocar, a membrane can be opened at the distal end to serve as a safety device during surgery.
  • the diagnostic methods of the prior art are sometimes expensive and associated with a large burden on the patient.
  • the object of the invention is to provide an improved diagnostic device which allows for accurate detection of internal rectal prolapse, pelvic floor depression, and determination of Douglas depth with little patient stress.
  • the invention describes a device for receiving and measuring internal tissue, comprising an expandable funnel with a calibrated distance between both ends, one end being flexible.
  • the device according to the invention makes it possible for the examiner to carry out a simple, reproducible and documentable outpatient examination for the precise diagnosis and differential diagnosis of internal tissue, largely without stress for the patient.
  • Inner tissue is understood to mean cell aggregates located within the human or animal body, in particular growths, polyps, cysts, skin protuberances and the like.
  • the device may be used for postoperative therapy evaluation as well as preoperatively or in routine examinations to examine patients or healthy subjects at increased risk of tissue failure.
  • the device can also be used generally to measure tissue protuberances within a body orifice of a human or animal body, in particular for internal measurement of the abdomen, in order, e.g. to detect an internal rectal prolapse or a pelvic floor depression, and also to measure the Douglas depth.
  • the device is also referred to as a "colorectal stent.”
  • the device of the invention will be introduced into body orifices, such as the anal canal.
  • the defecography ie stool emptying X-ray
  • the calibration of the funnel serves to measure the tissue which can be taken up in the funnel.
  • the device according to the invention preferably has calibrated markings on the funnel which form a scale.
  • Calibrated markers are markers that are placed in a defined spatial distance from each other.
  • markings are provided, for example color markings, which can be detected with imaging measures in order to enable dimensional or position determination.
  • a marker in the sense of the invention is a signal which is determined by physical / chemical methods. This allows the internal tissue to be picked up and measured, preferably by optical or radiological methods.
  • radiological and / or endoscopically recognizable color marking are attached to the device according to the invention.
  • the markings are conceivable at different positions of the device according to the invention. In any case, the attachment of at least two markings at a certain distance is preferred.
  • the markings are attached to at least three positions on the device according to the invention.
  • markers are attached to the flexible end of the funnel, at the opposite end and optionally in the center of the funnel.
  • the device can only be a funnel (see FIG. 1 a) with a flexible end.
  • the end is fixed relative to the flexible end and is also designed as a rigid end. This opposite end of the flexible end is also referred to here as a "rigid end”.
  • the shape of the flexible end is variable in that the funnel is expandable or retractable, such as a self-expandable funnel which automatically unfolds upon insertion of the device into the body opening.
  • the device according to the invention is usually introduced in the unexpanded state in the interior of the body, and then expanded the funnel.
  • the flexible end has a larger one in the expanded state
  • the funnel can be made smaller, which facilitates the execution of the diagnostic device.
  • the funnel can also be designed in this way be that it contracts by itself in the course of carrying out the device according to the invention.
  • a preferred embodiment relates to a device which in the closed state has a smaller diameter than the diameter of the opposite end.
  • the funnel according to the invention is preferably continuous and so, for example, an endoscope can be inserted through one end of the funnel and re-executed through the other end of the funnel.
  • the rigid end of the funnel is preferably connected to a tubular element.
  • the cross-section of the tubular element may represent a suitable geometric shape, preferably mostly circular, elliptical, square, or rectangular.
  • the funnel or stent according to the invention in a preferred embodiment may be circular, elliptical, square, or rectangular.
  • the tubular element may also have markings corresponding to the internal dimension or a scale.
  • the tubular element is preferably designed as a flexible element.
  • the tubular member is of a braid.
  • the tubular member comprises a plastic mesh.
  • a preferred apparatus comprises a funnel according to the invention with a tubular element, both consisting of a mesh.
  • the braid according to the invention has high flexibility in a particular embodiment.
  • the device according to the invention is preferably made of metal or plastic, in particular of a material that can be sterilized by chemical or physical measures.
  • Preferred materials for the device according to the invention are precious metals, or the materials Nitinol or stainless steel. In any case, it is preferable to use an inert material.
  • the device according to the invention can additionally with a plastic membrane, such. As polyurethane, silicone or Teflon, be coated to facilitate removal of the stent from the patient after completion of the investigation.
  • the device can be designed for multiple use or as a disposable device. Reusability can be ensured by adhering to the disinfection and / or sterilization guidelines applicable to medical instruments.
  • the device according to the invention has at least one thread, which facilitates the removal of the device. Constrictable threads are particularly preferred, which are attached to the device, whereby the device after examination can be pulled out of the body opening again.
  • a thread at the flexible end of the funnel optionally also another thread at the rigid end of the funnel and / or attached to the tubular member of the device.
  • several threads can be attached to the funnel and / or to the tubular element.
  • a thread and twisted threads can be used.
  • a thread at the flexible end of the funnel serves to retract the flexible end of the funnel and thus to reduce the diameter of the flexible end in order then to be able to remove the device according to the invention in a gentle manner from the body.
  • an insertion device is used, which places the device according to the invention at the place of measurement.
  • a kit according to the invention is provided which comprises a) an apparatus according to the invention, and b) an introduction instrument.
  • An insertion device or insertion instrument also called a laying instrument, is a suitable device which serves for the placement of the device according to the invention.
  • the introducer tool can also ensure that the anal canal is kept open while the stent is placed in the body.
  • the device is inserted into the anus under finger insertion, 3 cm deep at the rectoanal junction, and released there with the aid of the laying instrument (near the suspected tissue anomaly).
  • the introducer can also transanal introduced by a proctoscope, at the rectoanal transition under released proctoscopic view, it expands by itself and keeps the anal canal open. By reinserting the proctoscope in the stent lying is the
  • an insertion instrument is constructed so that it can be connected to the device via a plug-in device.
  • the plug-in device Preferably, the
  • Diameter of the insertion instrument at the end for receiving the device smaller than the diameter of the device.
  • a preferably used insertion instrument comprises a handle and a tube, which is optionally transparent on the outside.
  • the handle preferably has a safety device which is premature inadvertent
  • the dimension of the introduction tool depends on the intended use. For rectal use, a suitable diameter for insertion into the rectal canal is chosen. The length should at least be suitable for the device in the
  • Body opening e.g. to position in the intestine.
  • the funnel is at least 0.5 cm, preferably at least 1 cm long, with an outer diameter of at least 3 cm, preferably at least 4 cm, preferably up to 6 cm in the open state.
  • the funnel end or the preferred tubular extension is preferably smaller than the diameter of the funnel in the opened state, preferably at least 2 cm, more preferably at least 4 cm.
  • Elements is preferably at least 2 cm, more preferably at least 3 or at least 4 cm, preferably up to 5 cm.
  • Fig. 1 shows the colorectal stent for the diagnosis of an internal rectal prolapse, a pelvic floor depression and for determining the Douglas depth, which consists of a flexible, self-expandable, tubular metal braid (1) with a straight end (2 ) and a funnel-shaped end (3).
  • the funnel-shaped end (3) has radiologically and endoscopically recognizable color markings (6) at the beginning and at the outermost edge.
  • a thread (5) are attached to the left and right sides.
  • Fig. 1a shows the colorectal stent as a funnel in the expanded state.
  • Fig. 2 shows the introducer (6) with which the colorectal stent is transanal introduced in the unexpanded state.
  • Fig. 3 shows the released from the introducer (6) and self-expanded colorectal stent.
  • Fig. 4 shows how the colorectal stent is removed by pulling on the threads (5) at the straight end (2).
  • Fig. 5 describes the insertion instrument, which consists of a handle (7) and a transparent outer tube (8).
  • the handle has a safety screw (7a) intended to prevent premature accidental release of the colorectal stent during the insertion process via a release handle (7b) and a handle end (7c).
  • Fig. 6 depicts the process of delivering the colorectal stent, which first begins by unscrewing the safety screw (7a) and terminating with the withdrawal of the release handle (7b) in the proximal direction until it stops against the handle end (7c). Upon reaching the end of the handle, the colorectal stent is released from the introducer.
  • Fig. 7 describes the markings on the insertion instrument.
  • the mark 1 on the outer tube (10) indicates the beginning of the 1 cm long funnel-shaped end (3) within the Einberginstrumentes.
  • the marker 2 on the outer tube (9) is 12 cm away from the distal end of the introducer.
  • the introducer is inserted transanal to the mark 2 (9) through a proctoscope into the patient.
  • the release handle (7b) reaching the mark on the handle of the insertion instrument (11) indicates that the 1 cm long funnel-shaped end (3) has been released.
  • Fig. 8 shows the dimensions of the exemplary colorectal stent
  • Fig. 9 shows the dimensions of the exemplary laying instrument.
  • the colorectal stent consists of a flexible, self-expandable, tubular metal braid made of nitinol or stainless steel or alternatively of a plastic braid (1) with a straight end (2) and a funnel-shaped end (3).
  • the entire colorectal stent is additionally encased with a plastic membrane (such as polyurethane, silicone, or teflon) to aid removal of the stent from the patient after completion of the study facilitate.
  • the funnel-shaped end (3) has radiologically and endoscopically recognizable color markings (4) at the beginning and at the outermost edge.
  • At the straight end (2) on the left and right side each have a 14 cm long thread (5) attached.
  • the colorectal stent is transanal introduced in the unexpanded state with the aid of a plastic insertion instrument (6) and released in the rectoanal transition. After the release and self-expansion of the colorectal stent, with the aid of the funnel-shaped end (3) and the color markings (4) under radiological fluoroscopy and / or under endoscopic view, the diagnosis of an internal rectal prolapse and pelvic floor depression and Determination of Douglas depth can be made.
  • the colorectal stent is introduced transanal through a proctoscope in the unexpanded state with the aid of a plastic introducer (6), released at the rectoanal junction under a proctoscopic view, expands by itself and thereby keeps the anal canal open by reintroducing the proctoscope into the
  • the extent of the distal rectal prolapse is visible in the colorectal stent.
  • the funnel-shaped end (3) with the two endoscopically recognizable color markings (6) allows the diagnosis and differential diagnosis and measurement of the internal rectal prolapse.
  • the measurement of the rectal prolapse offers the advantage that a precise stapler selection can be made before the operation for the treatment of rectal prolapse.
  • the colorectal stent allows a representation of the rectoanal transition in native x-ray (without contrast medium), the detection of a pelvic floor depression with contrast of the vagina and corresponding contrasting of the small intestine, the representation of an enterocele.
  • the colorectal stent is removed from the patient.
  • the implantation period of the colorectal stent for the diagnosis of an internal rectal prolapse, a pelvic floor depression and for the determination of the Douglas depth is only the duration of the examination (about 5 to 15 minutes). Subsequently, the stent is removed again.
  • the result of the examination should be a diagnostic result consistent with the medical history according to Longo's ODS symptom score of> 7 (ODS stands for Obstructed Defecation Syndrome) and the status according to the physical examination of the patient.
  • ODS Obstructed Defecation Syndrome
  • the symptom score may correspond to a corresponding internal rectal prolapse or the symptom score may be predictive.
  • a score of> 7 is usually associated with an internal rectal prolapse and / or a pelvic floor depression and / or a deep Douglas.
  • Procedure of the examination - diagnosis of the rectal prolapse The patient is on the basis of taking anamnesis and digital examination on
  • the inner lumen was previously provided with lubricant, introduced the introducer, set the colorectal stent and again advanced the proctoscope in the stent, so that on all sides of the Prolapse and its extent can be seen and measured. This takes about 5 minutes.
  • the patient drunk Prontbario powder, dissolved in 250 ml of water. Then the patient is taken to the x-ray for X-ray examination, the colorectal stent is placed in situ and there on the x-ray bed in left lateral position:
  • the inner lumen of the proctoscope is provided with lubricant.
  • the insertion instrument (6) is introduced transanal to the mark 2 (9) by a proctoscope in the patient.
  • the safety screw (7a) is screwed on and the release handle (7b) is retracted in the proximal direction.
  • the release grip (7b) is retracted in the proximal direction.
  • the release grip (7b) is completely released from the introducer in the recto-anal transition. Now you can start the actual investigation. Selection of patients
  • ASA 3 Severe impairment of the general condition or serious illness of various causes, with or without association with the underlying disease to be operated on.
  • ASA 4 severe and life-threatening general illness with or without association with the underlying condition to be treated.
  • ODS Obstructed Defecation Syndrome
  • ASA 1 no organic, physiological, biochemical or psychiatric disorder
  • ASA 2 mild to moderate impairment of the general condition either by the underlying disease or by other pathological processes.
  • the special benefit for the patient results in a precise selection, in order to avoid unnecessary surgery, including reduction surgery.
  • an accurate detection and measurement of an internal rectum prolapse can be made.
  • a representation of the rectoanal transition and the internal prolapse in native X-ray, a proof of pelvic floor depression and a representation of an enterocele is possible (with precise documentation).

Abstract

Device for taking pictures and for measurement of internal tissue consisting of an expandable funnel (1) with a calibrated distance between both ends (2, 3), wherein one end is flexible, and also a set with an insertion instrument.

Description

Gerät zur Diagnostik von innerem Gewebe Device for the diagnosis of internal tissue
Die Erfindung betrifft ein Gerät zur Aufnahme und Messung von innerem Gewebe insbesondere ein Gerät zur Bestimmung des inneren Rektum-Prolapses.The invention relates to a device for recording and measuring of internal tissue, in particular a device for determining the internal rectal prolapse.
Bei einem äußeren Rektum-Prolaps, weicher auch als Mastdarm-Vorfall bezeichnet wird, tritt der Mastdarm aus dem After hervor, da unter anderem sich die Aufhängung des Dickdarms im Bereich des Kreuzbeins lockert. Ein innerer Rektum- Prolaps ist ein Vorfall, der sich jedoch im Inneren des Enddarms befindet, und umfasst auch Vorstufen eines äußeren Rektum-Prolaps. Häufig liegt gleichzeitig eine Schädigung der Mastdarmwand mit einer analen Inkontinenz vor. Durch verstärktes Pressen kommt es zum Austreten des Mastdarms. Ursache ist meist eine langjährige Obstipation, die zu weiteren Veränderungen des Enddarms führt. Das Auftreten von Hämorrhoiden ist der erste Hinweis auf einen beginnenden Analprolaps.In an external rectal prolapse, which is also referred to as a rectal episode, the rectum comes out of the anus, because among other things, the suspension of the colon in the region of the sacrum loosens. An internal rectal prolapse is an event located inside the rectum and also includes precursors of an external rectal prolapse. At the same time there is often damage to the rectal wall with anal incontinence. Increased pressing leads to leakage of the rectum. The cause is usually a long-standing constipation, which leads to further changes of the rectum. The occurrence of hemorrhoids is the first indication of an onset of anal prolapse.
Bis jetzt werden folgende Diagnosemethoden eines inneren Prolaps standardgemäß durchgeführt: (i) Einführung eines Fingers des Untersuchers in den After und rektoanalen Übergang. Jedoch ist diese Vorgehensweise nur eine ungefähre Beurteilung, erfordert entsprechende Erfahrung des Untersuchers und ist nicht reproduzierbar bzw. dokumentierbar.So far, the following diagnostic methods of an internal prolapse are performed by default: (i) Introduction of a finger of the examiner in the anus and rectoanal transition. However, this procedure is only an approximate assessment, requires appropriate experience of the examiner and is not reproducible or documented.
(ii) Defäkographie (Stuhlentleerungsröntgen) mit Kontrastierung von Scheide, Blase, Dünndarm und Mastdarm in Videoaufzeichnung. Diese Untersuchung ist jedoch für den Patienten belastend und für den Untersucher aufwendig.(ii) defecography (stool removal x-ray) with contrast of vagina, bladder, small intestine and rectum in video recording. However, this examination is stressful for the patient and expensive for the examiner.
(iii) Die Messung des inneren Rektum-Prolapses kann derzeit nur intraoperativ mittels zirkulärem Analdilatator erfolgen.(iii) The measurement of the internal rectal prolapse can currently only be done intraoperatively by means of a circular anal dilator.
Es gibt keine endoskopische Untersuchung, die unter Direktsicht den inneren Prolaps darstellt, weil das Lumen der Endoskope zu schmal ist.There is no endoscopic examination that, under direct vision, represents the internal prolapse because the lumen of the endoscopes is too narrow.
WO2006/046263 beschreibt einen diagnostischen Apparat bestehend aus einem elongierten tubulären Stab der z.B. vaginal oder anal eingeführt werden kann. Das distale Ende des Gerätes kann geöffnet werden, und somit ein Sichtfenster offenhalten um ein Endoskop einzuführen und eventuelle Pathologien optisch zu untersuchen.WO2006 / 046263 describes a diagnostic apparatus consisting of an elongated tubular rod of e.g. vaginal or anal can be introduced. The distal end of the device can be opened, thus keeping a window open to introduce an endoscope and visually examine any pathologies.
US2007/0249901A1 beschreibt ein Radiofrequenz-markiertes Instrument, das in den Analkanal eingeführt werden kann. Ein Lesegerät verbunden mit einer Antenne kann aufgrund der Veränderung der Position des Stabes eine Änderung der Signale wahrnehmen, wodurch die Position des Stabes bestimmt werden kann. US5279548 beschreibt eine Methode die bei Operationen im Bauchfell oder in der Beckenhöhle einer weiblichen Patientin zur Anwendung kommen kann. Nach vaginalem Einführen eines Trokars, kann am distalen Ende eine Membran geöffnet werden, die als Auffangvorrichtung bei Operationen dient. Die Diagnoseverfahren des Stand der Technik sind z.T. aufwendig und mit einer großen Belastung für den Patienten verbunden.US2007 / 0249901A1 describes a radio-frequency-labeled instrument that can be introduced into the anal canal. A reading device connected to an antenna can perceive a change in the signals due to the change in the position of the rod, whereby the position of the rod can be determined. US5279548 describes a method which can be used for operations in the peritoneum or in the pelvic cavity of a female patient. After vaginal insertion of a trocar, a membrane can be opened at the distal end to serve as a safety device during surgery. The diagnostic methods of the prior art are sometimes expensive and associated with a large burden on the patient.
Die Aufgabe der Erfindung ist ein verbessertes diagnostisches Gerät zur Verfügung zu stellen, welches eine genaue Feststellung eines inneren Rektum- Prolapses, einer Beckenboden-Senkung und Bestimmung der Douglas-Tiefe, mit geringer Belastung für den Patienten, erlaubt.The object of the invention is to provide an improved diagnostic device which allows for accurate detection of internal rectal prolapse, pelvic floor depression, and determination of Douglas depth with little patient stress.
Die Aufgabe wird durch den Gegenstand der Erfindung gelöst.The object is achieved by the subject matter of the invention.
Die Erfindung beschreibt ein Gerät zur Aufnahme und Messung von innerem Gewebe, bestehend aus einem expandierbaren Trichter mit einem kalibrierten Abstand zwischen beiden Enden, wobei ein Ende flexibel ist. Das erfindungsgemäße Gerät ermöglicht eine für den Untersucher einfach durchzuführende, reproduzierbare und dokumentierbare ambulante Untersuchung zur genauen Diagnostik und Differentialdiagnostik von innerem Gewebe, weitgehend ohne Belastung für den Patienten. Unter „innerem Gewebe" sind sich innerhalb des menschlichen oder tierischen Körpers befindlichen Zellverbände, insbesondere Wucherungen, Polypen, Zysten, Hautausstülpungen und dergleichen zu verstehen.The invention describes a device for receiving and measuring internal tissue, comprising an expandable funnel with a calibrated distance between both ends, one end being flexible. The device according to the invention makes it possible for the examiner to carry out a simple, reproducible and documentable outpatient examination for the precise diagnosis and differential diagnosis of internal tissue, largely without stress for the patient. "Inner tissue" is understood to mean cell aggregates located within the human or animal body, in particular growths, polyps, cysts, skin protuberances and the like.
Das Gerät kann der postoperativen Therapieüberprüfung dienen, wie auch präoperativ oder in Routineuntersuchungen eingesetzt werden, um Patienten oder Gesunden mit einem erhöhten Risiko der Gewebsschwäche zu untersuchen. Das Gerät kann aber auch allgemein zur Vermessung von Gewebeausstülpungen innerhalb einer Körperöffnung eines menschlichen oder tierischen Körpers eingesetzt werden, insbesondere zur inneren Vermessung des Unterleibs, um z.B. einen inneren Rektum-Prolaps oder eine Beckenboden-Senkung festzustellen, und auch die Douglas-Tiefe zu vermessen. Für diesen Zweck wird das Gerät auch als „Kolorektal- Stent" bezeichnet. Zur invasiven Messung wird das erfindungsgemäße Gerät in Körperöffnungen eingeführt werden, wie z.B. in den Analkanal.The device may be used for postoperative therapy evaluation as well as preoperatively or in routine examinations to examine patients or healthy subjects at increased risk of tissue failure. However, the device can also be used generally to measure tissue protuberances within a body orifice of a human or animal body, in particular for internal measurement of the abdomen, in order, e.g. to detect an internal rectal prolapse or a pelvic floor depression, and also to measure the Douglas depth. For this purpose, the device is also referred to as a "colorectal stent." For invasive measurement, the device of the invention will be introduced into body orifices, such as the anal canal.
Es zeigte sich, dass mit dem erfindungsgemäßen Gerät die Defäkographie (d.i. Stuhlentleerungsröntgen) mit Kontrastierung von Scheide, Blase, Dünndarm und Mastdarm in Videoaufzeichnung verbessert bzw. eventuell ersetzt werden konnte, und damit eine geringere Strahlenbelastung für den Patienten erreicht werden konnte. Die Kalibrierung des Trichters dient der Abmessung des Gewebes, welches in den Trichter aufgenommen werden kann. Für diesen Zweck weist das erfindungsgemäße Gerät vorzugsweise kalibrierte Markierungen am Trichter auf, die einen Maßstab bilden. Kalibrierte Markierungen sind Markierungen, die in einem definierten, räumlichen Abstand zueinander angebracht sind. Vorzugsweise werden Markierungen vorgesehen, beispielsweise Farbmarkierungen, die mit bildgebenden Maßnahmen erfasst werden können, um eine Dimensions- oder Positionsbestimmung zu ermöglichen. Eine Markierung im Sinne der Erfindung ist ein mit physikalischen/chemischen Methoden bestimmares Signal. Dadurch kann das innere Gewebe aufgenommen und gemessen werden, vorzugsweise mit optischen oder radiologischen Methoden.It was found that with the device according to the invention the defecography (ie stool emptying X-ray) with contrasting of vagina, bladder, small intestine and rectum could be improved in video recording or possibly replaced, and thus a lower radiation exposure for the patient could be achieved. The calibration of the funnel serves to measure the tissue which can be taken up in the funnel. For this purpose, the device according to the invention preferably has calibrated markings on the funnel which form a scale. Calibrated markers are markers that are placed in a defined spatial distance from each other. Preferably, markings are provided, for example color markings, which can be detected with imaging measures in order to enable dimensional or position determination. A marker in the sense of the invention is a signal which is determined by physical / chemical methods. This allows the internal tissue to be picked up and measured, preferably by optical or radiological methods.
Vorzugsweise werden radiologische und/oder endoskopisch erkennbare Farbmarkierung am erfindungsgemäßen Gerät angebracht. Die Markierungen sind an verschiedenen Positionen des erfindungsgemäßen Gerätes denkbar. Jedenfalls ist das Anbringen von mindestens zwei Markierungen in einem bestimmten Abstand bevorzugt. Vorzugsweise sind die Markierungen an zumindest drei Positionen an dem erfindungsgemäßen Gerät angebracht. Beispielsweise sind Markierungen am flexiblen Ende des Trichters, am gegenüberliegenden Ende und gegebenenfalls in der Mitte des Trichters angebracht. Das Gerät kann in der Minimalausführung nur ein Trichter (siehe Figur 1 a) mit einem flexiblen Ende sein. Vorzugsweise ist das Ende gegenüber dem flexiblen Ende gefestigt und wird auch als starres Ende ausgeführt. Dieses dem flexiblen Ende gegenüberliegende Ende wird hier auch als „starres Ende" bezeichnet.Preferably, radiological and / or endoscopically recognizable color marking are attached to the device according to the invention. The markings are conceivable at different positions of the device according to the invention. In any case, the attachment of at least two markings at a certain distance is preferred. Preferably, the markings are attached to at least three positions on the device according to the invention. For example, markers are attached to the flexible end of the funnel, at the opposite end and optionally in the center of the funnel. In the minimal version, the device can only be a funnel (see FIG. 1 a) with a flexible end. Preferably, the end is fixed relative to the flexible end and is also designed as a rigid end. This opposite end of the flexible end is also referred to here as a "rigid end".
Die Form des flexiblen Endes ist insofern variabel, dass der Trichter expandierbar ist oder auch wieder eingezogen werden kann, etwa ein selbstexpaniderbarer Trichter, der sich automatisch beim Einsetzen des Gerätes in die Körperöffnung entfaltet. Das erfindungsgemäße Gerät wird üblicherweise in unexpandiertem Zustand in das Körperinnere eingeführt, und dann der Trichter expandiert. Vorzugsweise hat das flexible Ende in expandiertem Zustand einen größerenThe shape of the flexible end is variable in that the funnel is expandable or retractable, such as a self-expandable funnel which automatically unfolds upon insertion of the device into the body opening. The device according to the invention is usually introduced in the unexpanded state in the interior of the body, and then expanded the funnel. Preferably, the flexible end has a larger one in the expanded state
Durchmesser als der Durchmesser des gegenüberliegenden Endes.Diameter as the diameter of the opposite end.
Durch geeignete Maßnahmen, z.B. Zusammenziehen des Trichters mit einer entsprechenden Vorrichtung kann der Trichter verkleinert werden, was das Ausführen des Diagnosegerätes erleichtert. Der Trichters kann aber auch derart ausgestaltet sein, dass er sich von selbst im Zuge des Ausführens des erfindungsgemäßen Gerätes zusammenzieht. Eine bevorzugte Ausführungsform bezieht sich auf ein Gerät, das in geschlossenem Zustand einen kleineren Durchmesser hat als der Durchmesser des gegenüberliegenden Endes. Der erfindungsgemäße Trichter ist vorzugsweise durchgängig und so kann beispielsweise ein Endoskop durch ein Ende des Trichters eingeführt und durch das andere Ende des Trichters wieder ausgeführt werden.By appropriate measures, such as contraction of the funnel with a corresponding device, the funnel can be made smaller, which facilitates the execution of the diagnostic device. The funnel can also be designed in this way be that it contracts by itself in the course of carrying out the device according to the invention. A preferred embodiment relates to a device which in the closed state has a smaller diameter than the diameter of the opposite end. The funnel according to the invention is preferably continuous and so, for example, an endoscope can be inserted through one end of the funnel and re-executed through the other end of the funnel.
Das starre Ende des Trichters ist vorzugsweise mit einem röhrenförmigen Element verbunden. Der Querschnitt des röhrenförmigen Elements kann eine geeignete geometrische Form darstellen, bevorzugterweise meist kreisförmig, elipsenförmig, quadratisch, oder rechteckig. Ebenso kann auch der erfindungsgemäße Trichter oder Stent in einer bevorzugten Ausführungsform kreisförmig, elipsenförmig, quadratisch, oder rechteckig sein. Auch das röhrenförmige Element kann zur inneren Abmessung entsprechende Markierungen bzw. einen Maßstab aufweisen. Das röhrenförmige Element ist vorzugsweise als flexibles Element ausgeführt.The rigid end of the funnel is preferably connected to a tubular element. The cross-section of the tubular element may represent a suitable geometric shape, preferably mostly circular, elliptical, square, or rectangular. Likewise, the funnel or stent according to the invention in a preferred embodiment may be circular, elliptical, square, or rectangular. The tubular element may also have markings corresponding to the internal dimension or a scale. The tubular element is preferably designed as a flexible element.
In einer besonders bevorzugten Ausführungsform ist das röhrenförmige Element aus einem Geflecht. Bevorzugterweise weist das röhrenförmige Element ein Kunststoff- Geflecht auf. Ein bevorzugtes Gerät umfasst einen erfindungsgemäßen Trichter mit einem röhrenförmigen Element, welche beide aus einem Geflecht bestehen. Das erfindungsgemäße Geflecht weist in einer besonderen Ausführungsform hohe Flexibilität auf.In a particularly preferred embodiment, the tubular member is of a braid. Preferably, the tubular member comprises a plastic mesh. A preferred apparatus comprises a funnel according to the invention with a tubular element, both consisting of a mesh. The braid according to the invention has high flexibility in a particular embodiment.
Das erfindungsgemäße Gerät besteht vorzugsweise aus Metall oder Kunststoff, insbesondere aus einem Material, das durch chemische oder physikalische Maßnahmen sterilisierbar ist. Bevorzugte Materialien für das erfindungsgemäße Gerät sind Edelmetalle, oder die Werkstoffe Nitinol oder Edelstahl. Jedenfalls ist es bevorzugt, ein inertes Material zu verwenden.The device according to the invention is preferably made of metal or plastic, in particular of a material that can be sterilized by chemical or physical measures. Preferred materials for the device according to the invention are precious metals, or the materials Nitinol or stainless steel. In any case, it is preferable to use an inert material.
Das erfindungsgemäße Gerät kann zusätzlich mit einer Kunstoff-Membran, wie z. B. aus Polyurethan, Silikon oder Teflon, ummantelt sein, um die Entfernung des Stents aus dem Patienten nach Beendigung der Untersuchung zu erleichtern. Das Gerät kann zur mehrfachen Verwendung oder auch als Einweggerät ausgeführt sein. Die Wiederverwendbarkeit kann unter Einhaltung der für medizinische Instrumente geltenden Desinfektions- und/oder Sterilisierungsrichtlinien gewährleistet werden. In einer bevorzugten Ausführungsform weist das erfindungsgemäße Gerät mindestens einen Faden aufweist, welcher das Entfernen des Gerätes erleichtert. Zusammenziehbare Fäden sind besonders bevorzugt, die am Gerät angebracht sind, womit das Gerät nach der Untersuchung aus der Körperöffnung wieder herausgezogen werden kann. Hierzu ist in einer bevorzugten Ausführungsform ein Faden am flexiblen Ende des Trichters, gegebenenfalls auch ein weiterer Faden am starren Ende des Trichters und/oder am röhrenförmigen Element des Gerätes angebracht. Es können jeweils auch mehrere Fäden am Tichter und/oder am röhrenförmigen Element angebracht sein. Durch Ziehen an einem Faden wird gegebenenfalls das trichterförmige Ende zusammengezogen, um eine Reduzierung des Durchmessers zu erreichen, und um eine erleichterte Entfernung des Gerätes zu ermöglichen.The device according to the invention can additionally with a plastic membrane, such. As polyurethane, silicone or Teflon, be coated to facilitate removal of the stent from the patient after completion of the investigation. The device can be designed for multiple use or as a disposable device. Reusability can be ensured by adhering to the disinfection and / or sterilization guidelines applicable to medical instruments. In a preferred embodiment, the device according to the invention has at least one thread, which facilitates the removal of the device. Constrictable threads are particularly preferred, which are attached to the device, whereby the device after examination can be pulled out of the body opening again. For this purpose, in a preferred embodiment, a thread at the flexible end of the funnel, optionally also another thread at the rigid end of the funnel and / or attached to the tubular member of the device. In each case several threads can be attached to the funnel and / or to the tubular element. By pulling on a thread, if necessary, the funnel-shaped end is contracted in order to achieve a reduction in the diameter, and to facilitate removal of the device.
Als Faden können auch verdrillte Fäden verwendet werden. In einer besonders vorteilhaften Ausführungsform der Erfindung ist ein Faden am oder nahe dem flexiblen Ende des Trichters, und/oder ein Faden am oder nahe dem starren Ende des Trichters und/oder gegebenenfalls am oder nahe dem röhrenförmigen Element des Gerätes angebracht. In einer besonders vorteilhaften Ausführungsform dient ein Faden am flexiblen Ende des Trichters dazu, das flexiblen Ende des Trichters einzuziehen und damit den Durchmesser des flexiblen Endes zu verringern, um dann erfindungsgemäße Gerät auf schonende Weise aus dem Körper entfernen zu können. Für die Einführung des erfindungsgemäßen Gerätes wird vorteilhafterweise ein Einführungsgerät benutzt, welches das erfindungsgemäße Gerät am Ort der Messung platziert. Dementsprechend wird ein erfindungsgemäßes Set zur Verfügung gestellt, welches a) ein erfindungsgemäßes Gerät, und b) ein Einführungsinstrument umfasst.As a thread and twisted threads can be used. In a particularly advantageous embodiment of the invention, a thread at or near the flexible end of the funnel, and / or a thread at or near the rigid end of the funnel and / or optionally attached to or near the tubular member of the device. In a particularly advantageous embodiment, a thread at the flexible end of the funnel serves to retract the flexible end of the funnel and thus to reduce the diameter of the flexible end in order then to be able to remove the device according to the invention in a gentle manner from the body. For the introduction of the device according to the invention advantageously an insertion device is used, which places the device according to the invention at the place of measurement. Accordingly, a kit according to the invention is provided which comprises a) an apparatus according to the invention, and b) an introduction instrument.
Ein Einführungsgerät oder Einführungsinstrument, auch Legeinstrument genannt, ist eine geeignete Vorrichtung, die zur Platzierung des erfindungsgemäßen Gerätes dient. Das Einführungsinstrument kann auch das Offenhalten des Analkanals gewährleisten, während der Stent im Körper gelegt wird.An insertion device or insertion instrument, also called a laying instrument, is a suitable device which serves for the placement of the device according to the invention. The introducer tool can also ensure that the anal canal is kept open while the stent is placed in the body.
Vorzugsweise wird das Gerät unter Fingereinführung in den After eingebracht, 3 cm tief am rektoanalen Übergang, und dort mit Hilfe des Legeinstrumentes freigesetzt (nahe der vermuteten Gewebsanomalie). Beispielsweise kann das Einführinstrument auch durch ein Proktoskop transanal eingeführt, am rektoanalen Übergang unter proktoskopischer Sicht freigesetzt, expandiert dort von selbst und hält den Analkanal offen. Durch Wiedereinführen des Proktoskopes in den liegenden Stent wird dasPreferably, the device is inserted into the anus under finger insertion, 3 cm deep at the rectoanal junction, and released there with the aid of the laying instrument (near the suspected tissue anomaly). For example, the introducer can also transanal introduced by a proctoscope, at the rectoanal transition under released proctoscopic view, it expands by itself and keeps the anal canal open. By reinserting the proctoscope in the stent lying is the
Ausmaß des distalen Prolaps sichtbar.Extent of distal prolapse visible.
Vorzugsweise wird ein Einführungsinstrument derart konstruiert, dass es mit dem Gerät über eine Steckvorrichtung verbunden werden kann. Vorzugsweise ist derPreferably, an insertion instrument is constructed so that it can be connected to the device via a plug-in device. Preferably, the
Durchmesser des Einführungsinstrumentes am Ende zur Aufnahme des Gerätes kleiner als der Durchmesser des Gerätes.Diameter of the insertion instrument at the end for receiving the device smaller than the diameter of the device.
Ein bevorzugt verwendetes Einführinstrument umfasst einen Handgriff und einen Tubus, der gegebenenfalls außen transparent ist. Der Handgriff verfügt vorzugsweise über eine Sicherheitsvorrichtung, welche ein vorzeitiges versehentlichesA preferably used insertion instrument comprises a handle and a tube, which is optionally transparent on the outside. The handle preferably has a safety device which is premature inadvertent
Freisetzen des Trichters während des Einführ- bzw. Legevorganges verhindern soll, über ein Freisetzungsgriffstück und ein Handgriffende.To prevent the funnel from opening during the insertion or laying process, via a release handle and a handle end.
Die Dimension des Einführungsinstrumentes hängt vom Verwendungszweck ab. Für eine rektale Anwendung wird ein geeigneter Durchmesser zum Einführen in den Rektalkanal gewählt. Die Länge sollte zumindest geeignet sein, das Gerät in derThe dimension of the introduction tool depends on the intended use. For rectal use, a suitable diameter for insertion into the rectal canal is chosen. The length should at least be suitable for the device in the
Körperöffnung, z.B. im Darm zu positionieren. Bevorzugterweise ist die Länge desBody opening, e.g. to position in the intestine. Preferably, the length of the
Einführungsgerätes 10 bis 40 cm, mehr bevorzugt von 15 bis 30 cm Arbeitslänge.Introducer 10 to 40 cm, more preferably 15 to 30 cm working length.
Die bevorzugten Abmessungen des erfindungsgemäßen Gerätes sind ebenfalls vom Verwendungszweck abhängig. In einer bevorzugten Ausführungsform für die rektale Anwendung ist der Trichter mindestens 0,5 cm, vorzugsweise mindestens 1 cm lang, mit einem Außendurchmesser von mindestens 3 cm, vorzugsweise mindestens 4 cm, vorzugsweise bis zu 6 cm im geöffneten Zustand. Der Durchmesser des starrenThe preferred dimensions of the device according to the invention are also dependent on the intended use. In a preferred embodiment for rectal use, the funnel is at least 0.5 cm, preferably at least 1 cm long, with an outer diameter of at least 3 cm, preferably at least 4 cm, preferably up to 6 cm in the open state. The diameter of the rigid
Trichterendes bzw. der bevorzugten röhrenförmigen Erweiterung ist vorzugsweise kleiner als der Durchmesser des Trichters im geöffneten Zustand, vorzugsweise mindestens 2 cm, weiter bevorzugt mindestens 4 cm. Die Länge des röhrenförmigenThe funnel end or the preferred tubular extension is preferably smaller than the diameter of the funnel in the opened state, preferably at least 2 cm, more preferably at least 4 cm. The length of the tubular
Elements ist vorzugsweise mindestens 2 cm, weiter bevorzugt mindestens 3 oder mindestens 4 cm, vorzugsweise bis zu 5 cm. Figurenbeschreibung:Elements is preferably at least 2 cm, more preferably at least 3 or at least 4 cm, preferably up to 5 cm. Brief Description:
Fig. 1 zeigt den Kolorektal-Stent zur Diagnostik eines inneren Rektum- Prolapses, einer Beckenboden-Senkung und zur Bestimmung der Douglas-Tiefe, das aus einem flexiblen, selbst-expandierbaren, röhrenförmigen Metall-Geflecht (1 ) mit einem geraden Ende (2) und einem trichterförmigen Ende (3) besteht. Das trichterförmige Ende (3) verfügt am Beginn und am äußersten Rand über radiologisch sowie endoskopisch erkennbare Farb-Markierungen (6). Am geraden Ende (2) sind an der linken und rechten Seite je ein Faden (5) angebracht.Fig. 1 shows the colorectal stent for the diagnosis of an internal rectal prolapse, a pelvic floor depression and for determining the Douglas depth, which consists of a flexible, self-expandable, tubular metal braid (1) with a straight end (2 ) and a funnel-shaped end (3). The funnel-shaped end (3) has radiologically and endoscopically recognizable color markings (6) at the beginning and at the outermost edge. At the straight end (2) a thread (5) are attached to the left and right sides.
Fig. 1 a zeigt den Kolorektal-Stent als Trichter im expandierten Zustand. Fig. 2 zeigt das Einführinstrument (6) mit welchem der Kolorektal-Stent im unexpandierten Zustand transanal eingeführt wird.Fig. 1a shows the colorectal stent as a funnel in the expanded state. Fig. 2 shows the introducer (6) with which the colorectal stent is transanal introduced in the unexpanded state.
Fig. 3 zeigt den aus dem Einführinstrument (6) freigesetzten und selbstexpandierten Kolorektal-Stent.Fig. 3 shows the released from the introducer (6) and self-expanded colorectal stent.
Fig. 4 zeigt, wie durch Ziehen an den Fäden (5) am geraden Ende (2) der Kolorektal-Stent entfernt wird.Fig. 4 shows how the colorectal stent is removed by pulling on the threads (5) at the straight end (2).
Fig. 5 beschreibt das Einführinstrument, welches aus einem Handgriff (7) und einem transparenten Aussentubus (8) besteht. Der Handgriff verfügt über eine Sicherheitsschraube (7a), welche ein vorzeitiges versehentliches Freisetzen des Kolorektal-Stents während des Einführ- bzw. Platzierungsvorganges verhindern soll, über ein Freisetzungsgriffstück (7b) und ein Handgriffende (7c).Fig. 5 describes the insertion instrument, which consists of a handle (7) and a transparent outer tube (8). The handle has a safety screw (7a) intended to prevent premature accidental release of the colorectal stent during the insertion process via a release handle (7b) and a handle end (7c).
Fig. 6 schildert den Freisetzungsvorgang des Kolorektal-Stents, welcher zuerst mit dem Aufschrauben der Sicherheitsschraube (7a) beginnt und mit dem Zurückziehen des Freisetzungsgriffstückes (7b) in proximaler Richtung bis zum Anschlag auf das Handgriffende (7c) beendet wird. Bei Erreichen des Handgriffendes ist der Kolorektal-Stent aus dem Einführinstrument freigesetzt.Fig. 6 depicts the process of delivering the colorectal stent, which first begins by unscrewing the safety screw (7a) and terminating with the withdrawal of the release handle (7b) in the proximal direction until it stops against the handle end (7c). Upon reaching the end of the handle, the colorectal stent is released from the introducer.
Fig. 7 beschreibt die Markierungen am Einführinstrument. Die Markierung 1 am Aussentubus (10) zeigt den Beginn des 1 cm langen trichterförmigen Endes (3) innerhalb des Einführinstrumentes an. Die Markierung 2 am Aussentubus (9) ist 12 cm vom distalen Ende des Einführinstrumentes entfernt. Das Einführinstrument wird bis zur Markierung 2 (9) durch ein Proktoskop in den Patienten transanal eingeführt. Während des Freisetzungsvorganges durch Zurückziehen des Freisetzungsgriffstückes (7b), zeigt das Erreichen der Markierung am Handgriff des Einführinstrumentes (11 ) an, dass das 1 cm lange trichterförmige Ende (3) freigesetzt wurde.Fig. 7 describes the markings on the insertion instrument. The mark 1 on the outer tube (10) indicates the beginning of the 1 cm long funnel-shaped end (3) within the Einführinstrumentes. The marker 2 on the outer tube (9) is 12 cm away from the distal end of the introducer. The introducer is inserted transanal to the mark 2 (9) through a proctoscope into the patient. During the release process by retracting the release handle (7b), reaching the mark on the handle of the insertion instrument (11) indicates that the 1 cm long funnel-shaped end (3) has been released.
Fig. 8 zeigt die Abmessungen des beispielhaften Kolorektal-Stents Fig. 9 zeigt die Abmessungen des beispielhaften Legeinstrumentes.Fig. 8 shows the dimensions of the exemplary colorectal stent Fig. 9 shows the dimensions of the exemplary laying instrument.
Aufzählung und Kurzbeschreibung der Zeichnungsfiguren in den SkizzenAufzählung and short description of the drawing figures in the sketches
( 1 ) flexibles, selbst-expandierbares, röhrenförmiges Metall-Geflecht aus dem Werkstoff Nitinol oder Edelstahl (alternativ auch aus einem Kunststoff-(1) Flexible, self-expandable, tubular metal braiding made of the material Nitinol or stainless steel (alternatively also made of a plastic)
Geflecht), ummantelt mit einer Kunststoffmembran aus Polyurethan, Silikon oder TeflonMesh), covered with a plastic membrane of polyurethane, silicone or Teflon
( 2) gerades Ende(2) straight end
( 3) trichterförmiges Ende ( 4) radiologisch und endoskopisch erkennbare Farb-Markierungen am Beginn und am äußersten Rand des trichterförmigen Endes(3) funnel-shaped end (4) radiological and endoscopic color markings at the beginning and at the outermost edge of the funnel-shaped end
( 5) je 1 Faden an der linken und rechten Seite des geraden Endes(5) 1 thread each on the left and right sides of the straight end
( 6) Einführinstrument aus Kunststoff(6) Plastic insertion instrument
( 7) Handgriff des Einführinstrumentes ( 7a) Sicherheitsschraube des Handgriffes(7) Handle of the insertion instrument (7a) Security screw of the handle
( 7b) Freisetzungsgriffstück(7b) Release handle
( 7c) Handgriffende(7c) handle end
( 8) transparenter Aussentubus(8) transparent outer tube
( 9) Markierung 1 am Aussentubus (10) Markierung 2 am Aussentubus(9) Mark 1 on the outer tube (10) Mark 2 on the outer tube
(11 ) Markierung am Handgriff des Einführinstrumentes(11) Mark on the handle of the insertion instrument
Die Erfindung wird durch die folgenden Beispiele weiter beschrieben.The invention will be further described by the following examples.
BeispieleExamples
1. Beschreibung eines Kolorektal-Stents zur Diagnostik eines inneren Rektum- Prolapses, einer Beckenboden-Senkung und zur Bestimmung der Douglas-Tiefe1. Description of a colorectal stent for the diagnosis of an internal rectal prolapse, a pelvic floor depression and for the determination of the Douglas depth
Der Kolorektal-Stent besteht aus einem flexiblen, selbst-expandierbaren, röhrenförmigen Metall-Geflecht aus dem Werkstoff Nitinol oder Edelstahl oder alternativ aus einem Kunststoff-Geflecht (1 ) mit einem geraden Ende (2) und einem trichter-förmigen Ende (3). Der gesamte Kolorektal-Stent ist zusätzlich mit einer Kunstoff-Membran (wie z. B. Polyurethan, Silikon oder Teflon) ummantelt, um die Entfernung des Stent aus dem Patienten nach Beendigung der Untersuchung zu erleichtern. Das trichterförmige Ende (3) verfügt am Beginn und am äußersten Rand über radiologisch und endoskopisch erkennbare Farb-Markierungen (4). Am geraden Ende (2) sind an der linken und rechten Seite je ein 14 cm langer Faden (5) angebracht. Der Kolorektal-Stent wird im unexpandierten Zustand mit Hilfe eines Einführinstrumentes (6) aus Kunststoff transanal eingeführt und im rektoanalen Übergang freigesetzt. Nach der Freisetzung und Selbst-Expansion des Kolorektalstents, kann mit Hilfe des trichterförmigen Endes (3) und der Farb-Markierungen (4) unter radiologischer Durchleuchtung und/oder unter endoskopischer Sicht die Diagnostik eines inneren Rektum-Prolapses sowie einer Beckenboden-Senkung und die Bestimmung der Douglas-Tiefe vorgenommen werden.The colorectal stent consists of a flexible, self-expandable, tubular metal braid made of nitinol or stainless steel or alternatively of a plastic braid (1) with a straight end (2) and a funnel-shaped end (3). The entire colorectal stent is additionally encased with a plastic membrane (such as polyurethane, silicone, or teflon) to aid removal of the stent from the patient after completion of the study facilitate. The funnel-shaped end (3) has radiologically and endoscopically recognizable color markings (4) at the beginning and at the outermost edge. At the straight end (2) on the left and right side each have a 14 cm long thread (5) attached. The colorectal stent is transanal introduced in the unexpanded state with the aid of a plastic insertion instrument (6) and released in the rectoanal transition. After the release and self-expansion of the colorectal stent, with the aid of the funnel-shaped end (3) and the color markings (4) under radiological fluoroscopy and / or under endoscopic view, the diagnosis of an internal rectal prolapse and pelvic floor depression and Determination of Douglas depth can be made.
Der Kolorektal-Stent wird im unexpandierten Zustand mit Hilfe eines Einführinstrumentes (6) aus Kunststoff transanal durch ein Proktoskop eingeführt, am rektoanalen Übergang unter proktoskopischer Sicht freigesetzt, expandiert sich von selbst und hält dadurch den Analkanal offen, durch Wiedereinführen des Proktos- kopes in den liegenden Kolorektal Stent wird das Ausmass des distalen Rektum- Prolapses sichtbar. Speziell das trichterförmige Ende (3) mit den zwei endoskopisch erkennbaren Farb-Markierungen (6) ermöglicht die Diagnostik sowie Differentialdiagnostik und Messung des inneren Rektum-Prolapses. Die Messung des Rektum- Prolapses bietet den Vorteil, dass vor der Operation zur Behandlung des Rektum- Prolapses eine genaue Stapler-Auswahl vorgenommen werden kann.The colorectal stent is introduced transanal through a proctoscope in the unexpanded state with the aid of a plastic introducer (6), released at the rectoanal junction under a proctoscopic view, expands by itself and thereby keeps the anal canal open by reintroducing the proctoscope into the The extent of the distal rectal prolapse is visible in the colorectal stent. Specifically, the funnel-shaped end (3) with the two endoscopically recognizable color markings (6) allows the diagnosis and differential diagnosis and measurement of the internal rectal prolapse. The measurement of the rectal prolapse offers the advantage that a precise stapler selection can be made before the operation for the treatment of rectal prolapse.
Weiters ermöglicht der Kolorektal-Stent aufgrund des trichterförmigen Endes (3) und der zwei radiologisch erkennbaren Farb-Markierungen (6) eine Darstellung des rektoanalen Überganges im Nativröntgen (ohne Kontrastmittel), den Nachweis einer Beckenboden-Senkung bei Kontrastierung der Scheide und bei entsprechender Kontrastierung des Dünndarms die Darstellung einer Enterozele.Furthermore, due to the funnel-shaped end (3) and the two radiographically recognizable color markings (6), the colorectal stent allows a representation of the rectoanal transition in native x-ray (without contrast medium), the detection of a pelvic floor depression with contrast of the vagina and corresponding contrasting of the small intestine, the representation of an enterocele.
Nach Beendigung der Untersuchung wird der Kolorektal-Stent aus dem Patienten wieder entfernt. Zur Entfernung des Stents aus dem rektoanalen Übergang wird am linken und rechten Faden (5) des geraden Endes (2) gezogen.After completion of the examination, the colorectal stent is removed from the patient. To remove the stent from the rectoanal transition, pull on the left and right sutures (5) of the straight end (2).
Die Implantationsdauer des Kolorektal-Stents zur Diagnostik eines inneren Rektum-Prolapses, einer Beckenboden-Senkung und zur Bestimmung der Douglas- Tiefe beträgt nur die Dauer der Untersuchung (ca. 5 bis 15 Minuten). Anschließend wird der Stent wieder entfernt.The implantation period of the colorectal stent for the diagnosis of an internal rectal prolapse, a pelvic floor depression and for the determination of the Douglas depth is only the duration of the examination (about 5 to 15 minutes). Subsequently, the stent is removed again.
Die Untersuchungen werden ambulant ohne Anwendung einer Anästhesie durchgeführt. 2. Medizinische AnwendungThe examinations are performed on an outpatient basis without the use of anesthesia. 2. Medical application
Vorbereitende Untersuchungen a) Erhebung der Anamnese nach Obstipationscore nach Longo,Preliminary examinations a) Survey of the history after obstipation score to Longo,
Inkontinenzscore nach Wexner b) Untersuchung der Patientin am Gyn-Stuhl c) Untersuchung gemeinsam mit dem GynäkologenWexner incontinence scores b) Examination of the patient on the gynecological chair c) Examination together with the gynecologist
Ergebnis der Untersuchung mit dem Kolorektal-StentResult of examination with the colorectal stent
Das Ergebnis der Untersuchung sollte ein Diagnoseresultat sein, welches mit der Anamnese gemäß dem ODS-Symptom-Score nach Longo von >7 (ODS steht für Obstructed Defecation Syndrome) und dem Status gemäß der physikalischen Untersuchung des Patienten übereinstimmt. Bei den Patienten, welche mit einem Problem der Verstopfung, Senkung oder einem Hämorrhoidenproblem aufgenommen und einer OP oder konservativen Therapie zugeführt wurden, wird der Therapieerfolg vor und nach einer OP bzw. vor und nach einer konservativen Therapie mit einem ODS-Symptom-Score nach Longo gemessen. Dem Symptomen-Score kann ein entsprechender innerer Rektum-Prolaps entsprechen bzw. ist der Symptomen-Score prädiktiv. Ein Score von >7 geht meist mit einem inneren Rektum-Prolaps und/oder einer Beckenbodensenkung und/oder einem tiefen Douglas einher. Die Festellung eines möglichen inneren Rektum-Prolapses, einer Beckenbodensenkung oder einer Douglas-Tiefe mit Hilfe des Kolorektal-Stents im Rahmen der Untersuchung läßt sich somit mit einem ODS-Symptomen-Score von >7 bestätigen. Jedoch ermöglicht der Symptomen-Score alleine keine Rückschlüsse auf das Ausmaß des inneren Rektum-Prolapses, einer Beckenboden-Senkung oder einer Douglas-Tiefe.The result of the examination should be a diagnostic result consistent with the medical history according to Longo's ODS symptom score of> 7 (ODS stands for Obstructed Defecation Syndrome) and the status according to the physical examination of the patient. In patients who have been admitted with a problem of constipation, depression, or a hemorrhoid problem and who have undergone surgery or conservative treatment, treatment success before and after surgery, and before and after conservative treatment with Longo ODS symptom score, is assessed measured. The symptom score may correspond to a corresponding internal rectal prolapse or the symptom score may be predictive. A score of> 7 is usually associated with an internal rectal prolapse and / or a pelvic floor depression and / or a deep Douglas. The determination of a possible internal rectal prolapse, a pelvic floor depression or a Douglas depth with the help of the colorectal stent during the examination can thus be confirmed with an ODS symptom score of> 7. However, the symptom score alone does not allow for conclusions about the extent of internal rectal prolapse, pelvic floor depression, or Douglas depth.
Ablauf der Untersuchung - Diagnostik des Rektum-Prolapses Der Patient wird nach Erhebung der Anamnese und digitaler Untersuchung amProcedure of the examination - diagnosis of the rectal prolapse The patient is on the basis of taking anamnesis and digital examination on
Gynstuhl, sowie nach Unterzeichnung der Einverständniserklärung, mit dem Proktoskop untersucht. Danach wird über das Proktoskop, dessen Innenlumen vorher mit Gleitmittel versehen wurde, das Einführinstrument eingeführt, der Kolorektal-Stent gesetzt und neuerlich das Proktoskop in den Stent vorgeschoben, sodaß allseits der Prolaps und dessen Ausmaß gesehen und gemessen werden kann. Dies dauert ca. 5 Minuten.Gynstuhl, as well as after signing the consent, examined with the proctoscope. Thereafter, via the proctoscope, the inner lumen was previously provided with lubricant, introduced the introducer, set the colorectal stent and again advanced the proctoscope in the stent, so that on all sides of the Prolapse and its extent can be seen and measured. This takes about 5 minutes.
Darstellung des rektoanalen Überganges und des inneren Prolapses im Nativ- röntgen; Nachweis einer Beckenboden-Senkung, Cvstocele und Darstellung einer EnterozelePresentation of the rectoanal transition and internal prolapse in native X-ray; Demonstration of pelvic floor depression, cvstocele and presentation of an enterocele
3 Stunden vor der Untersuchung hat der Patient Prontbario Pulver, in 250 ml Wasser aufgelöst, getrunken. Anschließend wird der Patient für die Röntgenuntersuchung in das Röntgen geführt, der Kolorektal-Stent in situ- und dort auf das Röntgenbett in Links-Seitenlage gebracht:3 hours before the examination, the patient drunk Prontbario powder, dissolved in 250 ml of water. Then the patient is taken to the x-ray for X-ray examination, the colorectal stent is placed in situ and there on the x-ray bed in left lateral position:
Es wird durch den Kolorektal-Stent 200 ml Prontobarium mittels eines Einmal- Frauenkatheters in das distale Sigma eingebracht (Kontrastmittel ist verdünnt mit Wasser 1 :1 ). Danach - in Rückenlage - Einbringen von 20 ml Kontrastmittel in die Scheide. Anschließend setzt sich der Patient auf das Röntgen-WC, um eine Video- Aufnahme mit folgenden Sequenzen zu machen: Kneifen - Locker lassen - Pressen bis zur subjektiven kompletten Entleerung. Die Kontrastmittelapplikation dauert ca. 5 Min. und die Röntgenaufnahme mit Kneifen - Locker lassen und Entleerung - weitere 2 Minuten. Es werden 3 Standbilder gemacht: Ausgangslage in Ruhe, Ende des Preßvorganges und Ende der Ruheposition nach dem Preßvorgang. Zur alleinigen Bestimmung eines tiefen Douglas ist es nicht notwendig, das Rectum mit Kontrastmittel zu füllen.It is introduced through the colorectal stent 200 ml Prontobarium by means of a disposable female catheter in the distal sigmoid (contrast agent is diluted with water 1: 1). Then - in supine position - Add 20 ml of contrast medium into the vagina. Then the patient sits down on the X-ray toilet to take a video recording with the following sequences: pinching - let loose - pressing to subjective complete emptying. The contrast medium application lasts approx. 5 min. And the X-ray image with pinching - allow to relax and emptying - another 2 minutes. There are 3 still images made: starting position at rest, the end of the pressing process and the end of the rest position after the pressing process. For the sole determination of a deep Douglas, it is not necessary to fill the rectum with contrast agent.
Freisetzungsvorgangrelease process
Vor Beginn des Platzierungs- bzw. Freisetzungsvorganges wird das Innenlumen des Proktoskopes mit Gleitmittel versehen. Anschließend wird das Einführinstrument (6) bis zur Markierung 2 (9) durch ein Proktoskop in den Patienten transanal eingeführt. Man beginnt mit dem Aufschrauben der Sicherheitsschraube (7a) und mit dem Zurückziehen des Freisetzungsgriffstückes (7b) in proximaler Richtung. Bei Erreichen der Markierung am Handgriff des Einführungsinstrumentes (11 ) ist das 1 cm lange trichterförmige Ende (3) freigesetzt. Danach wird mit dem Zurückziehen des Freisetzungsgriffstückes (7b) in proximaler Richtung bis zum Anschlag auf das Handgriffende (7c) fortgesetzt. Bei Erreichen des Handgriffendes ist der Kolorektal- Stent aus dem Einführinstrument im rektoanalen Übergang zur Gänze freigesetzt. Nun kann mit der eigentlichen Untersuchung begonnen werden. Auswahl der PatientenBefore starting the placement or release process, the inner lumen of the proctoscope is provided with lubricant. Subsequently, the insertion instrument (6) is introduced transanal to the mark 2 (9) by a proctoscope in the patient. The safety screw (7a) is screwed on and the release handle (7b) is retracted in the proximal direction. Upon reaching the mark on the handle of the insertion instrument (11) the 1 cm long funnel-shaped end (3) is released. Thereafter, retraction of the release grip (7b) in the proximal direction continues until it stops on the handle end (7c). Upon reaching the end of the handle, the colorectal stent is completely released from the introducer in the recto-anal transition. Now you can start the actual investigation. Selection of patients
Ausschlusskhterien: weibliche Patientinnen mit entzündlichen oder malignen Erkrankungen im Urogenitaltrakt sowie im Anorectalbereich bzw. nach Rectum-OP weibliche Patientinnen, welche unter Diarrhö leiden schwangere Patientinnen wegen der vorgesehenen Röntgenuntersuchung weibliche Patientinnen, welche gerinnungshemmende Substanzen wie Marcoumar, Thrombozythenaggregationshemmer (Aspirin, Thrombo-ass, Thomapyrin) einnehmen ernste kardiopulmonäre FunktionsstörungenExcluded chapters: Female patients with inflammatory or malignant diseases in the genitourinary tract as well as in the anorectal area or after rectum surgery Female patients suffering from diarrhea Pregnant patients due to the planned X-ray examination Female patients receiving anticoagulant substances such as Marcoumar, antiplatelet agents (aspirin, thrombo-as, Thomapyrin) take serious cardiopulmonary dysfunction
Funktionsstörung der BlutgerinnungDysfunction of blood clotting
Kontraindikation einer endoskopischen Untersuchung weibliche Patientinnen mit verletzlicher kolorektaler Schleimhaut - mit ASA 3 bis ASA 4 Kriterien der amerikanischen Gesellschaft der Anästhesio- logenContraindication of an endoscopic examination Female patients with a vulnerable colorectal mucosa - with ASA 3 to ASA 4 criteria of the American society of anesthesiologists
Erläuterungen der ASA KriterienExplanations of the ASA criteria
ASA 3: schwere Beeinträchtigung des Allgemeinzustandes oder schwere Erkrankung verschiedener Ursachen, mit oder ohne Zusammenhang mit dem zu operierenden Grundleiden.ASA 3: Severe impairment of the general condition or serious illness of various causes, with or without association with the underlying disease to be operated on.
ASA 4: schwere und lebensbedrohliche Allgemeinerkrankung mit oder ohne Zusammenhang mit dem zu operierenden Grundleiden.ASA 4: severe and life-threatening general illness with or without association with the underlying condition to be treated.
ASA 5: morbider Patient mit nur geringen Überlebenschancen; die Operation ist ultima ratioASA 5: morbid patient with poor survival; the operation is ultima ratio
Einschlusskriterieninclusion criteria
Weibliche ambulante und stationäre Patientinnen im Erwachsenenalter, nulliparae und multiparae mit einem ODS-Symptom-Score nach Longo von >7 (ODS steht für Obstructed Defecation Syndrome) mit tast- oder sichtbarem Prolapsbefund (sowohl rectal als auch genital) sowie Senkungsbefund und tiefem Douglas mit ASA 1 - ASA 2 Kriterien der amerikanischen Gesellschaft der Anästhesiologen Erläuterung der ASA KriterienFemale inpatients and inpatients in adult life, nulliparae and multiparae with an ODS symptom score according to Longo of> 7 (ODS stands for Obstructed Defecation Syndrome) with palpable or visible prolapse findings (both rectal and genital) as well as depression findings and deep Douglas ASA 1 - ASA 2 criteria of the American Society of Anaesthesiologists Explanation of the ASA criteria
ASA 1 : keine organische, physiologische, biochemische oder psychiatrische StörungASA 1: no organic, physiological, biochemical or psychiatric disorder
ASA 2: leichte bis mäßige Beeinträchtigung des Allgemeinzustandes entweder durch die zu operierende Grunderkrankung oder durch andere pathologische Prozesse.ASA 2: mild to moderate impairment of the general condition either by the underlying disease or by other pathological processes.
Nutzen bezogen auf die Anwendung des ProduktesBenefits related to the use of the product
Hinsichtlich der Risiko-Nutzen-Abwägung ergibt sich der besondere Nutzen für die Patientin einer genauen Selektionierung unterzogen zu werden, um eine unnötige Operation, auch Senkungsoperationen, zu vermeiden. Mit Hilfe des Kolorektal-Stents und der vorgenommenen Untersuchungsmethode kann eine genaue Erkennung und Messung eines inneren Rektum Prolapses vorgenommen werden. Des weiteren wird zusätzlich eine Darstellung des rektoanalen Überganges und des inneren Prolapses im Nativröntgen, ein Nachweis einer Beckenbodensenkung und eine Darstellung einer Enterozele ermöglicht (mit genauer Dokumentationsmöglichkeit). Es werden somit nur jene Patientinnen mit dem Problem einer Verstopfung, Senkung oder einem Hämorrhoidenproblem operiert, die mit einer konservativen Therapie ausgeschöpft sind. With regard to the risk-benefit assessment, the special benefit for the patient results in a precise selection, in order to avoid unnecessary surgery, including reduction surgery. With the help of the colorectal stent and the examination method, an accurate detection and measurement of an internal rectum prolapse can be made. In addition, a representation of the rectoanal transition and the internal prolapse in native X-ray, a proof of pelvic floor depression and a representation of an enterocele is possible (with precise documentation). Thus, only those patients with the problem of constipation, depression or a hemorrhoid problem are operated, which are exhausted with a conservative therapy.

Claims

Patentansprüche: claims:
1. Gerät zur Aufnahme und Messung von innerem Gewebe bestehend aus einem expandierbaren Trichter mit einem kalibierten Abstand zwischen beiden Enden, wobei ein Ende flexibel ist. An apparatus for receiving and measuring internal tissue comprising an expandable funnel with a calibrated distance between both ends, one end being flexible.
2. Gerät nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass der Trichter kalibrierte2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the funnel calibrated
Markierungen aufweist.Has markings.
3. Gerät nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Trichter ein röhrenförmiges flexibles Element aufweist.3. Apparatus according to claim 1 or 2, characterized in that the funnel comprises a tubular flexible element.
4. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass das röhrenförmige flexible Element aus einem Geflecht ist.4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the tubular flexible element is made of a braid.
5. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass es mit einer Kunstoff-Membran ummantelt ist.5. Device according to one of claims 1 to 4, characterized in that it is sheathed with a plastic membrane.
6. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass an mindestens zwei Positionen radiologisch und/oder endoskopisch erkennbare Markierungen angebracht sind.6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that radiologically and / or endoscopically detectable markings are attached to at least two positions.
7. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass das Material aus sterilisierbarem Metall und/oder Kunststoff ist.7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the material is made of sterilizable metal and / or plastic.
8. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass es mindestens einen Faden aufweist, welcher das Entfernen des Gerätes erleichtert.8. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that it comprises at least one thread, which facilitates the removal of the device.
9. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass das flexible Ende in geschlossenem Zustand einen kleineren Durchmesser hat als der Durchmesser des gegenüberliegenden Endes.9. Device according to one of claims 1 to 8, characterized in that the flexible end in the closed state has a smaller diameter than the diameter of the opposite end.
10.Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass das flexible Ende in expandiertem Zustand einen größeren Durchmesser hat als der10.Gerät according to one of claims 1 to 9, characterized in that the flexible end in the expanded state has a larger diameter than that
Durchmesser des gegenüberliegenden Endes. Diameter of the opposite end.
11. Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 10, zur Diagnostik eines inneren11. Device according to one of claims 1 to 10, for the diagnosis of an internal
Rektum-Prolapses sowie einer Beckenboden-Senkung und zur Bestimmung der Douglas-Tiefe. Rectal prolapse, pelvic floor depression, and Douglas depth.
12. Set umfassend a) ein Gerät nach einem der Ansprüche 1 bis 11 , und b) ein Einführungsinstrument.12. Set comprising a) a device according to one of claims 1 to 11, and b) an insertion instrument.
13. Set nach Anspruch 12, dadurch gekennzeichnet, dass der Durchmesser des Einführungsinstrumentes kleiner ist als der Durchmesser des Gerätes. 13. Set according to claim 12, characterized in that the diameter of the insertion instrument is smaller than the diameter of the device.
14. Set nach Anspruch 12 oder 13, dadurch gekennzeichnet, dass das14. Set according to claim 12 or 13, characterized in that the
Einführungsinstrument eine geeignete Länge zur Positionierung des Gerätes im Bauchraum aufweist. Insertion instrument has a suitable length for positioning of the device in the abdominal cavity.
PCT/EP2009/057045 2008-06-12 2009-06-08 Device for diagnosis of internal tissue WO2009150130A1 (en)

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AT0094408A AT506842B1 (en) 2008-06-12 2008-06-12 DEVICE FOR DIAGNOSIS OF AN INNER RECTANGULAR PROLAPSE AND SURFACE SOIL REDUCTION AND FOR DETERMINING DOUGLAS DEPTH

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