WO2007031264A1 - Medical instrument - Google Patents

Medical instrument Download PDF

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Publication number
WO2007031264A1
WO2007031264A1 PCT/EP2006/008856 EP2006008856W WO2007031264A1 WO 2007031264 A1 WO2007031264 A1 WO 2007031264A1 EP 2006008856 W EP2006008856 W EP 2006008856W WO 2007031264 A1 WO2007031264 A1 WO 2007031264A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
guide tube
instrument according
receptacle
cannula
syringe
Prior art date
Application number
PCT/EP2006/008856
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Siegfried Riek
Karl-Heinz Bachmann
Thomas Gaiselmann
Original Assignee
Siegfried Riek
Karl-Heinz Bachmann
Thomas Gaiselmann
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Siegfried Riek, Karl-Heinz Bachmann, Thomas Gaiselmann filed Critical Siegfried Riek
Priority to PCT/EP2006/008856 priority Critical patent/WO2007031264A1/en
Priority to EP06805690A priority patent/EP1924313B8/en
Priority to CN2006800342093A priority patent/CN101272819B/en
Priority to US11/991,794 priority patent/US8394063B2/en
Priority to AT06805690T priority patent/ATE548067T1/en
Publication of WO2007031264A1 publication Critical patent/WO2007031264A1/en
Priority to HK09100706.6A priority patent/HK1123231A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M25/00Catheters; Hollow probes
    • A61M25/0067Catheters; Hollow probes characterised by the distal end, e.g. tips
    • A61M25/0068Static characteristics of the catheter tip, e.g. shape, atraumatic tip, curved tip or tip structure
    • A61M25/007Side holes, e.g. their profiles or arrangements; Provisions to keep side holes unblocked
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M25/00Catheters; Hollow probes
    • A61M25/01Introducing, guiding, advancing, emplacing or holding catheters
    • A61M25/06Body-piercing guide needles or the like
    • A61M25/0662Guide tubes

Definitions

  • the invention relates to a medical instrument according to the preamble of patent claim 1.
  • a cannula is inserted into a channel of the patient's body to pierce the wall of the body canal or pierce the wall of the body canal.
  • the cannula may be an injection cannula to deliver a drug, e.g. B. to apply an anesthetic in the wall of the body passage.
  • a drug e.g. B.
  • An example of such an application is the injection of a local anesthetic into the wall of the
  • Cervixkanals in intrauterine procedures such. B. when inserting a spiral.
  • Another example is the injection of drugs, e.g.
  • the cannula may also be a puncture or biopsy cannula to pierce the wall of the body passage and remove body fluid or tissue samples.
  • biopsy cannulas can also be designed as punched cannulas. Biopsy punctures are performed, for example, for tissue removal from the prostate transrectal or transperineal.
  • the cannula is inserted through the channel of the body and then has to be biased against the axis of the body passage to pierce the wall of the body passage with the distal tip of the cannula.
  • the lumen of the body canal generally leaves only one relatively small angle between the axis of the body passage and the axis of the cannula, so that only a shallow puncture in the wall of the body passage is possible.
  • the puncture site in the wall in the axial direction is only inaccurately determined.
  • Intrauterinspirale in the uterus is z. B. for the patient extremely painful, since the introducer for Intrauterinspirale by the very sensitive on stretch stimuli internal cervix (os internum) is introduced. It is therefore advantageous to deposit an anesthetic in the region of the internal cervix. This can be done with an injection cannula next to the cervix in the posterior vaginal vault. This is problematic because the puncture is painful and the injection cannula must be advanced through the tissue over a relatively long distance, with blood vessels also being in this area.
  • Another possibility is to introduce a very thin injection cannula into the cercix canal and to inject the local anesthetic through the wall of the cervical canal into the musculature of the internal cervical os.
  • the problems discussed above may arise in that the injection cannula penetrates into the wall when advancing in the cervical canal, since the inside of the cervical canal has a mucous membrane with an irregular surface and the walls practically rest against one another. An optimal desired position of the puncture site in the wall of the cervical canal in the region of the inner cervical os is therefore hardly possible.
  • the penetration angle for piercing the cannula is limited by the lumen of the vagina which is widened by means of a spread speculum.
  • the guide tube has an axial guide channel for the cannula, which is bent at the distal end of the guide tube and extends to a laterally arranged on the circumference of the guide tube opening.
  • the distal tip of the cannula deflects and exits laterally at an angle to the axis of the guide tube through the opening.
  • the cannula can thus be inserted into the wall of the body passage of the patient at the angle given by the opening against the axis of the guide tube. If several punctures distributed over the perimeter of the body canal are required, the entire instrument must be rotated about its axis, resulting in unfavorable handling.
  • the medical instrument according to the invention has a guide tube with an axial guide channel, which is bent outwards at the distal end and ends in an opening arranged laterally on the circumference of the guide tube.
  • a cannula can be pushed, the distal tip is deflected during advancement at the distal end of the Fuhrungskanals from the axis of the Fuhrungsrohres and angled towards the axis of the Fuhrungsrohres lent out of the Fuhrungsrohr to enter the wall of a body passage of the patient stab in which the Fuhrungsrohr was introduced.
  • the Fuhrungsrohr is rotatably mounted with its proximal end about its longitudinal axis in a handle part.
  • easy handling is possible because the doctor can hold the handle firmly in his hand without having to change the position of the handle part and thus his hand position. He only has to rotate the Fuhrungsrohr in the handle to change the angular position of the Austrittso réelle for the cannula at the distal end of Fuhrungsrohres.
  • the axial position of the distal end of the Fuhrungsrohres and thus the puncture point emerging from the Fuhrungsrohr Cannula is determined by the position of the handle portion, so that the axial position of the puncture sites in different angular positions can be easily and reliably maintained.
  • the Fuhrungsrohr has only one axial Fuhrungskanal, so that the diameter and cross-section of Fuhrungsrohres need not be much larger than the diameter and cross section of the inserted cannula.
  • the guide tube can be rotated arbitrarily about its longitudinal axis, so that punctures in any angular position are possible. This results in a high flexibility in the application, since the number of punctures and their mutual angular position can be chosen arbitrarily.
  • a mark is provided on the proximal end of the guide tube accommodated in the handle part, on which the treating doctor can recognize in which rotational angle position the guide tube and thus the opening for the exit of the cannula tip are located.
  • a substantially radially projecting actuating lever is attached to the proximal end of the guide tube, which, on the one hand, permits simple, sensitive twisting of the guide tube and, on the other hand, simultaneously serves as a marking for the rotational angular position.
  • the guide tube is releasably arranged on the handle part, so that the instrument for a thorough cleaning and sterilization can be disassembled.
  • the Fuhrungsrohr at its proximal end on an outer collar, which in a La- gerring is rotatably mounted at the distal end of the handle part.
  • the actuating lever may be used, wherein it passes radially through a circumferential slot of the bearing ring. The actuating lever serves in this way both for rotating the guide tube, for displaying the rotational angular position of the guide tube and for axially securing the guide tube to the handle part.
  • the grip part has an attachment for a commercially available syringe.
  • the syringe in the grip part is preferably displaceable axially between a proximal position and a distal position.
  • the proximal position the distal tip of the cannula of the syringe is within the guide channel of the guide tube so that the guide tube can be inserted into the body passageway of the patient.
  • the cannula is advanced so far that its distal tip emerges laterally from the cannula tube and can pierce the wall of the patient's body passageway.
  • the distal stop also defines the length by which the distal end of the cannula emerges from the circumference of the guide tube, i. H. the penetration depth of the cannula into the wall of the body passage of the patient.
  • FIG. 1 is a side view of the instrument in disassembled state
  • FIG. 3 is an axial end view of the left proximal end of the grip part in FIG. 2
  • FIG. 4 is an axial end view of the distal end of the grip part in FIG 5 is a side view of the instrument with inserted
  • Fig. 7 a figure 6 corresponding axial section with distally advanced cannula.
  • the medical instrument has a guide tube 10, which is closed at its distal end 12 and has a blunt rounded tip, which may optionally also be slightly conical.
  • the inner lumen of the guide tube 10 forms a guide channel 14 and extends at the open proximal end to an insertion cone 16. Distal the guide channel 14 is guided to an opening 18 formed laterally in the wall of the guide tube 10. The opening 18 is located behind the tapering distal end 12 of the guide tube 10 in the cylinder jacket surface.
  • a deflection device 20 is formed, which is in the form of a wedge-shaped
  • Sloping or an arcuately rounded ramp forms a stepless transition of the coaxial guide channel 14 in the lateral opening 18.
  • the guide tube 10 is preferably made of stainless steel, but may optionally also be made of a suitable plastic.
  • the guide tube 10 is rotatably and detachably attached to a handle portion 22.
  • the proximal end of the guiding tube 10 an outer collar 24, which has a relation to the circular cross-section of the guide tube 10 in diameter enlarged circular cross-section.
  • the outer collar 24 is preferably integrally formed on the guide tube 10.
  • a radial blind bore 26 is incorporated with an internal thread.
  • the outer collar 24 is inserted into a bearing ring 28 of the handle part 22.
  • the inner diameter of the bearing ring 28 corresponds to the outer diameter of the outer collar 24, so that the outer collar 24 is mounted rotatably guided in the bearing ring 28.
  • the axial length of the outer collar 24 corresponds to the axial length of the bearing ring 28.
  • the bearing ring 28 has a radially continuous and circumferentially extending circumferential slot 30, which extends over almost 360 ° of the circumference of the outer collar 24.
  • the circumferential slot 30 can be produced by assembling the bearing ring 28 of two individual rings axially spaced apart about the width of the circumferential slot 30, which are connected to one another by an axial web 32 in a narrow angle section.
  • the outer collar 24 is inserted axially into the bearing ring 28, whereupon the blind bore 26 is in the axial region of the circumferential slot 30.
  • a serving as an actuating lever radial pin 34 is inserted through the circumferential slot 30 and screwed into the blind bore 26.
  • the pin 34 extends radially beyond the bearing ring 28, so that the pin 34 can be easily detected to rotate the outer collar 24 and thus the guide tube 10 relative to the bearing ring 28 and thus the handle portion 22.
  • a rotation of the guide tube 10 is thus possible by an angle which corresponds to the circumferential angle of the circumferential slot 30, ie, by an angle of almost 360 °.
  • the blind bore 26 and thus the pin 34 are preferably arranged in the same angular position of the guide tube 10, in which the opening 18 place.
  • the pin 34 thus also indicates the angular position of the opening 18 with respect to the handle portion 22.
  • the handle part 22 further has a receptacle 36, which is designed as a handle and serves to guide the instrument.
  • the receptacle 36 has the shape of an elongated hollow circular cylinder and has on its outer circumference circumferential grooves, which favor the grip of the receptacle 36 as a handle.
  • At the distal end of the receptacle 36 of the axially parallel web 32 is mounted, which carries at its recording 36 opposite distal end of the bearing ring 28 and the two bearing ring 28 forming individual rings.
  • two stop bracket 38 are attached.
  • the two abutment stirrups 38 are mounted at an angle to one another offset from the proximal end edge of the receptacle 36, extend axially parallel from the receptacle 36 in the proximal direction and are bent at right angles inwards at their free proximal end, in each case forming a short abutment 40.
  • an injection syringe is inserted into the instrument, in particular a commercially available syringe, for. B. a disposable syringe.
  • the syringe has a cylinder 42, at the distal cannula lug 44 a cannula 46 is attached. At the proximal end of the cylinder 42, a laterally projecting flange 48 is formed. In the cylinder 42, a piston 50 is displaceable.
  • the syringe is inserted with attached cannula 46 from the proximal end through the receptacle 36 into the instrument. The cannula 46 thereby passes through the insertion cone 16 into the guide channel 14 of the guide tube 10.
  • the cylinder 42 of the syringe is received coaxially in the receptacle 36.
  • the syringe is inserted into the instrument until the flange 48 at the proximal end of the cylinder 42 is between the proximal end of the receptacle 36 and the stoppers 40 of the stop bracket 38.
  • the stops 40 engage on either side of the piston 50 via the flange 48.
  • the axial length dimensions of the instrument are matched to the axial length dimensions of the syringe, ie, in particular the cylinder 42 and the cannula 46, such that the distal tip 52 of the cannula 46 is located inside the guide channel 14 behind the deflector 20, as shown in FIG when the cylinder 42 abuts with its flange 48 to the stops 40 of the stop bracket 38. Because the sharp distal tip 52 of the cannula 46 lies within the guide tube 10, the guide tube can be inserted into the patient's body passageway without injury from the cannula 46.
  • the syringe barrel 42 is advanced distally in the receptacle 36 until the flange 48 abuts the proximal end of the receptacle 36, as shown in FIG.
  • the cannula 46 in the guide channel 14 is also advanced distally, the sharp tip 52 of the cannula 46 is deflected by the deflector 20 and exits laterally through the opening 18 of the guide tube 10, as shown in Figure 7.
  • the abutment of the flange 48 on the receptacle 36 thereby also defines how far the tip 52 of the cannula 46 exits the guide tube 10, whereby the penetration depth of the cannula 46 for the injection is fixed.
  • the attending physician holds the instrument on the handle 36 formed as a handle.
  • the guide tube 10 can be rotated by means of the pin 34 coaxially with respect to the handle portion 22, so that the attending physician with held handle portion 22, ie at a defined axial position of the opening 18 by turning the pin 34 can set the angular position of the opening 18 and thus the angular position in which the tip 52 of the cannula 46 exits the guide tube 10 and penetrates into the wall of the body passage.
  • the injection angle of the tip 52 with respect to the axis of the guide tube 10 determines the deflection 20.
  • the syringe After injection in a first angular position, the syringe can be retracted back to the stops 40, whereby the tip 52 of the cannula 46 back into the guide channel fourteenth is involved.
  • the guide tube 10 can now be rotated to a new angular position, in order then again stab the tip 52 in another angular position and inject again by re-distal displacement of the syringe.
  • the receptacle 36 does not have to be designed as a handle itself. It is also possible to attach to the receptacle 36 an additional radially projecting handle, z. B. in the manner of a pistol grip.
  • the training Rankg the recording 36 as a handle has the advantage that the
  • Instrument has small radial dimensions, which facilitates handling in many cases.
  • detents that allows a resilient engagement of the guide tube 10 relative to the handle portion 22 in predetermined defined rotational angle positions. This facilitates the rotational angle positioning during insertion of the cannula 46 into the wall of the body passage. As a rule, each but the friction between the outer collar 24 and the bearing ring 28 sufficient to hold the guide tube 10 in the selected rotational angle position, which in this case gives the advantage of a continuous angular adjustment.

Abstract

A medical instrument comprises a guide tube (10) that can be inserted into a duct in a patient’s body. An elastically flexible cannula is displaceable within an inner axial guide channel of the guide tube (10), and its distal tip (52) can emerge through an opening arranged laterally on the circumference of the guide tube (10), thus emerging at an angle bent away from the axis of the guide tube (10). The proximal end of the guide tube (10) is received in a grip part (22) such as to be rotatable about its longitudinal axis.

Description

Beschreibungdescription
Medizinisches InstrumentMedical instrument
Die Erfindung betrifft ein medizinisches Instrument gemäß dem Oberbegriff des Patentanspruchs 1.The invention relates to a medical instrument according to the preamble of patent claim 1.
Bei vielen medizinischen Eingriffen wird eine Kanüle in einen Kanal des Körpers des Patienten eingeführt, um in die Wand des Körperkanals einzustechen oder die Wand des Körperkanals zu durchstechen. Die Kanüle kann eine Injektionskanüle sein, um ein Medikament, z. B. ein Anästhetikum in die Wand des Körperkanals zu applizieren. Ein Beispiel für eine solche Anwendung ist die Injektion eines Lokalanästhetikums in die Wand desIn many medical procedures, a cannula is inserted into a channel of the patient's body to pierce the wall of the body canal or pierce the wall of the body canal. The cannula may be an injection cannula to deliver a drug, e.g. B. to apply an anesthetic in the wall of the body passage. An example of such an application is the injection of a local anesthetic into the wall of the
Cervixkanals bei intrauterinen Eingriffen, wie z. B. beim Einlegen einer Spirale. Ein weiteres Beispiel ist das Einspritzen von Pharmaka, z. B. das Einspritzen von Hyaluron-Säure in das die Harnröhre umgebende Gewebe zur Behandlung der Harninkonti- nenz oder zur Behandlung des vesikoureteralen Refluxes bei Kindern. Die Kanüle kann auch eine Punktions- oder Biopsie- Kanüle sein, um die Wand des Körperkanals zu durchstoßen und Körperflüssigkeit oder Gewebsproben zu entnehmen. Solche Biop- sie-Kanülen können dabei auch als Stanzkanülen ausgebildet sein. Biopsiepunktionen werden beispielsweise zur Gewebsentnahme aus der Prostata transrectal oder transperineal durchgeführt.Cervixkanals in intrauterine procedures, such. B. when inserting a spiral. Another example is the injection of drugs, e.g. For example, injection of hyaluronic acid into the tissue surrounding the urethra for the treatment of urinary incontinence or for the treatment of vesicoureteral reflux in children. The cannula may also be a puncture or biopsy cannula to pierce the wall of the body passage and remove body fluid or tissue samples. Such biopsy cannulas can also be designed as punched cannulas. Biopsy punctures are performed, for example, for tissue removal from the prostate transrectal or transperineal.
Bei der herkömmlichen Technik wird die Kanüle durch den Kanal des Körpers eingeführt und muss dann gegen die Achse des Körperkanals schräg gestellt werden, um mit der distalen Spitze der Kanüle in die Wand des Körperkanals einzustechen. Das Lumen des Körperkanals lässt dabei im Allgemeinen nur einen re- lativ kleinen Winkel zwischen der Achse des Körperkanals und der Achse der Kanüle zu, so dass nur ein flacher Einstich in die Wand des Körperkanals möglich ist. Außerdem ist aufgrund des kleinen Winkels zwischen der Achse des Körperkanals und der Achse der Kanüle und der unregelmäßigen Gestalt der Wandoberfläche die Einstichstelle in die Wand in axialer Richtung nur ungenau festzulegen.In the conventional technique, the cannula is inserted through the channel of the body and then has to be biased against the axis of the body passage to pierce the wall of the body passage with the distal tip of the cannula. The lumen of the body canal generally leaves only one relatively small angle between the axis of the body passage and the axis of the cannula, so that only a shallow puncture in the wall of the body passage is possible. In addition, due to the small angle between the axis of the body passage and the axis of the cannula and the irregular shape of the wall surface, the puncture site in the wall in the axial direction is only inaccurately determined.
Das Einlegen einer Intrauterinspirale in die Gebärmutter ist z. B. für die Patientin äußerst schmerzhaft, da das Einführungsgerät für die Intrauterinspirale durch den auf Dehnreize sehr sensiblen inneren Muttermund (os internum) eingeführt wird. Es ist daher vorteilhaft, ein Anästhetikum im Bereich des inneren Muttermunds zu deponieren. Hierzu kann mit einer Injektionskanüle neben der Cervix in das hintere Vaginalgewölbe eingestochen werden. Dies ist problematisch, da der Einstich schmerzhaft ist und die Injektionskanüle über einen relativ großen Weg durch das Gewebe vorgeschoben werden muss, wobei sich in diesem Bereich auch Blutgefäße befinden. Eine weitere Möglichkeit besteht darin, eine möglichst dünne Injektionskanüle in den Cercixkanal einzuführen und das Lokalanästhetikum durch die Wand des Cervixkanals in die Muskulatur des inneren Muttermundes zu injizieren. Dabei können insbesondere die oben erläuterten Probleme auftreten, dass die Injektions- kanüle beim Vorschieben im Cervixkanal in die Wand eindringt, da der Cervixkanal innen eine Schleimhaut mit unregelmäßiger Oberfläche aufweist und die Wände praktisch aneinander anliegen. Eine optimale gewünschte Position der Einstichstelle in die Wand des Cervixkanal im Bereich des inneren Muttermundes ist daher kaum möglich. Außerdem ist der Eindringwinkel für das Einstechen der Kanüle durch das mittels eines Spreizspeku- lums aufgeweitete Lumen der Vagina begrenzt. Um eine Kanüle in die Wand des Körperkanals einzustechen, ist es daher bekannt, die Kanüle in einem Führungsrohr anzuordnen. Das Führungsrohr weist einen axialen Führungskanal für die Kanüle auf, der am distalen Ende des Führungsrohres abgebogen ist und zu einer seitlich am Umfang des Führungsrohres angeordneten Öffnung verläuft. Beim Vorschieben der Kanüle in dem Führungskanal wird die distale Spitze der Kanüle abgelenkt und tritt seitlich unter einem Winkel gegen die Achse des Führungsrohres durch die Öffnung aus. Die Kanüle kann damit unter dem durch die Öffnung vorgegebenen Winkel gegen die Achse des Führungsrohres in die Wand des Körperkanals des Patienten eingestochen werden. Sind mehrere über den Umfang des Körperkanals verteilte Einstiche erforderlich, so muss das gesamte Instrument um seine Achse gedreht werden, was zu einer ungünsti- gen Handhabung führt.The insertion of a Intrauterinspirale in the uterus is z. B. for the patient extremely painful, since the introducer for Intrauterinspirale by the very sensitive on stretch stimuli internal cervix (os internum) is introduced. It is therefore advantageous to deposit an anesthetic in the region of the internal cervix. This can be done with an injection cannula next to the cervix in the posterior vaginal vault. This is problematic because the puncture is painful and the injection cannula must be advanced through the tissue over a relatively long distance, with blood vessels also being in this area. Another possibility is to introduce a very thin injection cannula into the cercix canal and to inject the local anesthetic through the wall of the cervical canal into the musculature of the internal cervical os. In particular, the problems discussed above may arise in that the injection cannula penetrates into the wall when advancing in the cervical canal, since the inside of the cervical canal has a mucous membrane with an irregular surface and the walls practically rest against one another. An optimal desired position of the puncture site in the wall of the cervical canal in the region of the inner cervical os is therefore hardly possible. In addition, the penetration angle for piercing the cannula is limited by the lumen of the vagina which is widened by means of a spread speculum. In order to pierce a cannula in the wall of the body passage, it is therefore known to arrange the cannula in a guide tube. The guide tube has an axial guide channel for the cannula, which is bent at the distal end of the guide tube and extends to a laterally arranged on the circumference of the guide tube opening. As the cannula advances in the guide channel, the distal tip of the cannula deflects and exits laterally at an angle to the axis of the guide tube through the opening. The cannula can thus be inserted into the wall of the body passage of the patient at the angle given by the opening against the axis of the guide tube. If several punctures distributed over the perimeter of the body canal are required, the entire instrument must be rotated about its axis, resulting in unfavorable handling.
Aus der WO 96/35 464 Al ist ein Instrument bekannt, bei welchem dieses Problem dadurch beseitigt wird, dass in dem Führungsrohr mehrere achsparallele Führungskanäle angeordnet sind, die an ihrem distalen Ende nach außen gebogen sind und sich in über den Umfang des Führungsrohres verteilten verschiedenen Winkelpositionen öffnen. Durch die verschiedenen Führungskanäle können Kanülen vorgeschoben werden, die dann in den entsprechenden Winkelpositionen in die Wand des Körperka- nals des Patienten einstechen, ohne dass das Führungsrohr gedreht werden muss. Dieses Instrument ist allerdings aufwendig und das Führungsrohr muss auf Grund der mehrfachen Führungskanäle einen großen Durchmesser aufweisen. Außerdem ist das Instrument wegen der vorgegebenen Anzahl von Führungskanälen nicht flexibel in Bezug auf die Anzahl der Einstiche und deren Winkelverteilung . Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zu Grunde, ein medizinisches Instrument gemäß dem Oberbegriff des Patentanspruchs 1 zur Verfugung zu stellen, welches einfach in der Handhabung und flexibel in den Verwendungsmöglichkeiten ist.From WO 96/35 464 Al an instrument is known in which this problem is eliminated in that in the guide tube a plurality of axially parallel guide channels are arranged, which are bent at its distal end to the outside and distributed in over the circumference of the guide tube different Open angular positions. Through the various guide channels cannulae can be advanced, which then pierce in the corresponding angular positions in the wall of the body canal of the patient, without the guide tube must be rotated. However, this instrument is expensive and the guide tube must have a large diameter due to the multiple guide channels. In addition, the instrument is not flexible in terms of the number of punctures and their angular distribution because of the predetermined number of guide channels. The invention is therefore based on the object to provide a medical instrument according to the preamble of claim 1 at your disposal, which is easy to use and flexible in the uses.
Diese Aufgabe wird erfindungsgemaß gelost durch ein medizinisches Instrument mit den Merkmalen des Patentanspruchs 1.This object is achieved according to the invention by a medical instrument having the features of patent claim 1.
Vorteilhafte Ausfuhrungen der Erfindung sind in den Unteran- spruchen angegeben.Advantageous embodiments of the invention are specified in the subclaims.
Das erfindungsgemaße medizinische Instrument weist ein Fuh- rungsrohr mit einem axialen Fuhrungskanal auf, der am distalen Ende nach außen abgebogen verlauft und in einer seitlich am Umfang des Fuhrungsrohres angeordneten Öffnung mundet. Durch diesen axialen Fuhrungskanal kann eine Kanüle geschoben werden, deren distale Spitze beim Vorschieben am distalen Ende des Fuhrungskanals aus der Achse des Fuhrungsrohres abgelenkt wird und gegen die Achse des Fuhrungsrohres abgewinkelt seit- lieh aus dem Fuhrungsrohr austritt, um in die Wand eines Korperkanals des Patienten einzustechen, in welchen das Fuhrungsrohr eingeführt wurde. Um an verschiedenen über den Umfang verteilten definierten Winkelstellungen der Wand des Korperkanals einstechen zu können, ist das Fuhrungsrohr mit seinem proximalen Ende um seine Langsachse drehbar in einem Griffteil gelagert. Dadurch ist eine einfache Handhabung möglich, da der behandelnde Arzt das Griffteil fest in der Hand halten kann, ohne die Position des Griffteils und damit seine Handhaltung andern zu müssen. Er muss lediglich das Fuhrungsrohr in dem Griffteil drehen, um die Winkelposition der Austrittsoffnung für die Kanüle am distalen Ende des Fuhrungsrohres zu andern. Die axiale Lage des distalen Endes des Fuhrungsrohres und damit des Einstichpunktes der aus dem Fuhrungsrohr austretenden Kanüle ist durch die Lage des Griffteils festgelegt, so dass die axiale Lage der Einstichstellen in verschiedenen Winkelpositionen einfach und zuverlässig beibehalten werden kann.The medical instrument according to the invention has a guide tube with an axial guide channel, which is bent outwards at the distal end and ends in an opening arranged laterally on the circumference of the guide tube. Through this axial Fuhrungskanal a cannula can be pushed, the distal tip is deflected during advancement at the distal end of the Fuhrungskanals from the axis of the Fuhrungsrohres and angled towards the axis of the Fuhrungsrohres lent out of the Fuhrungsrohr to enter the wall of a body passage of the patient stab in which the Fuhrungsrohr was introduced. In order to be able to pierce at different distributed over the circumference defined angular positions of the wall of the body channel, the Fuhrungsrohr is rotatably mounted with its proximal end about its longitudinal axis in a handle part. As a result, easy handling is possible because the doctor can hold the handle firmly in his hand without having to change the position of the handle part and thus his hand position. He only has to rotate the Fuhrungsrohr in the handle to change the angular position of the Austrittsoffnung for the cannula at the distal end of Fuhrungsrohres. The axial position of the distal end of the Fuhrungsrohres and thus the puncture point emerging from the Fuhrungsrohr Cannula is determined by the position of the handle portion, so that the axial position of the puncture sites in different angular positions can be easily and reliably maintained.
Das Fuhrungsrohr weist nur einen axialen Fuhrungskanal auf, so dass der Durchmesser und Querschnitt des Fuhrungsrohres nicht wesentlich großer sein müssen als der Durchmesser und der Querschnitt der eingesetzten Kanüle. Das Führungsrohr kann beliebig um seine Langsachse gedreht werden, so dass Einstiche in jeder beliebigen Winkelposition möglich sind. Dadurch ergibt sich in der Anwendung eine hohe Flexibilität, da die Anzahl der Einstiche und ihre gegenseitige Winkelposition beliebig gewählt werden können.The Fuhrungsrohr has only one axial Fuhrungskanal, so that the diameter and cross-section of Fuhrungsrohres need not be much larger than the diameter and cross section of the inserted cannula. The guide tube can be rotated arbitrarily about its longitudinal axis, so that punctures in any angular position are possible. This results in a high flexibility in the application, since the number of punctures and their mutual angular position can be chosen arbitrarily.
Vorzugsweise ist an dem in dem Griffteil aufgenommenen proximalen Ende des Fuhrungsrohres eine Markierung vorgesehen, an welcher der behandelnde Arzt erkennen kann, in welcher Drehwinkelposition sich das Fuhrungsrohr und damit die Öffnung für den Austritt der Kanulenspitze befindet.Preferably, a mark is provided on the proximal end of the guide tube accommodated in the handle part, on which the treating doctor can recognize in which rotational angle position the guide tube and thus the opening for the exit of the cannula tip are located.
In einer zweckmäßigen Ausfuhrung ist an dem proximalen Ende des Fuhrungsrohres ein im Wesentlichen radial abstehender Betätigungshebel angebracht, der einerseits ein einfaches feinfühliges Verdrehen des Führungsrohres ermöglicht und anderer- seits gleichzeitig als Markierung für die Drehwinkelposition dient.In an expedient embodiment, a substantially radially projecting actuating lever is attached to the proximal end of the guide tube, which, on the one hand, permits simple, sensitive twisting of the guide tube and, on the other hand, simultaneously serves as a marking for the rotational angular position.
Vorzugsweise ist das Führungsrohr losbar an dem Griffteil angeordnet, so dass das Instrument für eine grundliche Reinigung und Sterilisation zerlegt werden kann.Preferably, the guide tube is releasably arranged on the handle part, so that the instrument for a thorough cleaning and sterilization can be disassembled.
In einer zweckmäßigen Ausfuhrung weist das Fuhrungsrohr an seinem proximalen Ende einen Außenbund auf, der in einem La- gerring am distalen Ende des Griffteils drehbar gelagert ist. In diesen Außenbund kann der Betätigungshebel eingesetzt sein, wobei er durch einen Umfangsschlitz des Lagerrings radial hindurch tritt. Der Betätigungshebel dient auf diese Weise sowohl zum Verdrehen des Führungsrohres, zur Anzeige der Drehwinkelposition des Führungsrohres und zur axialen Sicherung des Führungsrohres an dem Griffteil.In an expedient execution, the Fuhrungsrohr at its proximal end on an outer collar, which in a La- gerring is rotatably mounted at the distal end of the handle part. In this outer collar, the actuating lever may be used, wherein it passes radially through a circumferential slot of the bearing ring. The actuating lever serves in this way both for rotating the guide tube, for displaying the rotational angular position of the guide tube and for axially securing the guide tube to the handle part.
In einer zweckmäßigen Ausführung weist das Griffteil eine Auf- nähme für eine handelsübliche Spritze auf. Dadurch ergibt sich eine vielseitige Verwendbarkeit des Instruments. Vorzugsweise ist dabei die Spritze in dem Griffteil axial zwischen einer proximalen Position und einer distalen Position verschiebbar. In der proximalen Position befindet sich die distale Spitze der Kanüle der Spritze innerhalb des Führungskanals des Führungsrohres, so dass das Führungsrohr in den Körperkanal des Patienten eingeführt werden kann. In der distalen Position der Spritze ist die Kanüle soweit vorgeschoben, dass ihre distale Spitze seitlich aus dem Kanülenrohr austritt und in die Wand des Körperkanals des Patienten einstechen kann. Eine einfache Handhabung des Instruments ergibt sich dabei dann, wenn die distale Position und die proximale Position jeweils durch einen Anschlag definiert sind. Der distale Anschlag definiert dabei gleichzeitig auch die Länge, um welche das distale Ende der Kanüle aus dem Umfang des Führungsrohres austritt, d. h. die Einstichtiefe der Kanüle in die Wand des Körperkanals des Patienten.In an expedient embodiment, the grip part has an attachment for a commercially available syringe. This results in a versatility of the instrument. In this case, the syringe in the grip part is preferably displaceable axially between a proximal position and a distal position. In the proximal position, the distal tip of the cannula of the syringe is within the guide channel of the guide tube so that the guide tube can be inserted into the body passageway of the patient. In the distal position of the syringe, the cannula is advanced so far that its distal tip emerges laterally from the cannula tube and can pierce the wall of the patient's body passageway. A simple handling of the instrument results in this case when the distal position and the proximal position are each defined by a stop. At the same time, the distal stop also defines the length by which the distal end of the cannula emerges from the circumference of the guide tube, i. H. the penetration depth of the cannula into the wall of the body passage of the patient.
Im Folgenden wird die Erfindung anhand eines in der Zeichnung dargestellten Ausführungsbeispieles näher erläutert. Es zeigenIn the following the invention will be explained in more detail with reference to an embodiment shown in the drawing. Show it
Fig. 1 eine Seitenansicht des Instruments in zerlegtem Zustand, Fig. 2 eine gegenüber Figur 1 um 90° gedrehte Seitenansicht des Griffteils, Fig. 3 eine axiale Stirnansicht auf das in Figur 2 linke proximale Ende des Griffteils, Fig. 4 eine axiale Stirnansicht auf das in Figur 2 rechte distale Ende des Griffteils, Fig. 5 eine Seitenansicht des Instruments mit eingesetzter1 is a side view of the instrument in disassembled state, FIG. 3 is an axial end view of the left proximal end of the grip part in FIG. 2, FIG. 4 is an axial end view of the distal end of the grip part in FIG 5 is a side view of the instrument with inserted
Spritze,Syringe,
Fig. 6 einen Axialschnitt durch das Führungsrohr mit zurück- gezogener Kanüle und6 shows an axial section through the guide tube with withdrawn cannula and
Fig. 7 einen Figur 6 entsprechenden Axialschnitt mit distal vorgeschobener Kanüle.Fig. 7 a figure 6 corresponding axial section with distally advanced cannula.
Das medizinische Instrument weist ein Führungsrohr 10 auf, welches an seinem distalen Ende 12 geschlossen ist und eine stumpfe abgerundete Spitze aufweist, die gegebenenfalls auch leicht konisch ausgebildet sein kann. Das innere Lumen des Führungsrohres 10 bildet einen Führungskanal 14 und erweitet sich an dem offenen proximalen Ende zu einem Einführkonus 16. Distal ist der Führungskanal 14 zu einer seitlich in der Wandung des Führungsrohres 10 ausgebildeten Öffnung 18 geführt. Die Öffnung 18 befindet sich hinter dem sich verjüngenden distalen Ende 12 des Führungsrohres 10 in dessen Zylindermantelfläche. Im Inneren des Führungsrohres 10 ist eine Ablenk- einrichtung 20 ausgebildet, die in Form einer keilförmigenThe medical instrument has a guide tube 10, which is closed at its distal end 12 and has a blunt rounded tip, which may optionally also be slightly conical. The inner lumen of the guide tube 10 forms a guide channel 14 and extends at the open proximal end to an insertion cone 16. Distal the guide channel 14 is guided to an opening 18 formed laterally in the wall of the guide tube 10. The opening 18 is located behind the tapering distal end 12 of the guide tube 10 in the cylinder jacket surface. Inside the guide tube 10, a deflection device 20 is formed, which is in the form of a wedge-shaped
Schräge oder einer bogenförmig gerundeten Rampe einen stufenlosen Übergang des koaxialen Führungskanals 14 in die seitliche Öffnung 18 bildet. Das Führungsrohr 10 ist vorzugsweise aus Edelstahl gefertigt, kann gegebenenfalls aber auch aus ei- nem geeigneten Kunststoff hergestellt werden.Sloping or an arcuately rounded ramp forms a stepless transition of the coaxial guide channel 14 in the lateral opening 18. The guide tube 10 is preferably made of stainless steel, but may optionally also be made of a suitable plastic.
Das Führungsrohr 10 ist drehbar und lösbar an einem Griffteil 22 angebracht. Hierzu weist das proximale Ende des Führungs- rohres 10 einen Außenbund 24 auf, der einen gegenüber dem kreisförmigen Querschnitt des Führungsrohres 10 im Durchmesser vergrößerten kreisförmigen Querschnitt aufweist. Der Außenbund 24 ist vorzugsweise einstückig an dem Führungsrohr 10 ange- formt. In die zylindrische Außenmantelfläche des Außenbundes 24 ist eine radiale Sackbohrung 26 mit einem Innengewinde eingearbeitet. Der Außenbund 24 wird in einen Lagerring 28 des Griffteils 22 eingesetzt. Der Innendurchmesser des Lagerrings 28 entspricht dem Außendurchmesser des Außenbundes 24, so dass der Außenbund 24 in dem Lagerring 28 drehbar geführt gelagert ist. Die axiale Länge des Außenbundes 24 entspricht der axialen Länge des Lagerringes 28. Der Lagerring 28 weist einen radial durchgehenden und in Umfangsrichtung verlaufenden Um- fangsschlitz 30 auf, der sich über nahezu 360° des Umfangs des Außenbundes 24 erstreckt. In einfacher Weise kann der Umfangs- schlitz 30 dadurch hergestellt werden, dass der Lagerring 28 aus zwei um die Breite des Umfangsschlitzes 30 axial beabstan- deten Einzelringen zusammengesetzt ist, die durch einen axialen Steg 32 in einem engen Winkelabschnitt miteinander verbun- den sind. Der Außenbund 24 wird axial in den Lagerring 28 eingeschoben, worauf sich die Sackbohrung 26 in dem axialen Bereich des Umfangsschlitzes 30 befindet. Dann wird ein als Betätigungshebel dienender radialer Stift 34 durch den Umfangs- schlitz 30 eingesetzt und in die Sackbohrung 26 eingeschraubt. Der Stift 34 ragt radial über den Lagerring 28 hinaus, so dass der Stift 34 leicht erfasst werden kann, um den Außenbund 24 und damit das Führungsrohr 10 gegenüber dem Lagerring 28 und damit dem Griffteil 22 zu verdrehen. Eine Drehung des Führungsrohres 10 ist damit um einen Winkel möglich, der dem Um- fangswinkel des Umfangsschlitzes 30 entspricht, d. h. um einen Winkel von nahezu 360°. Die Sackbohrung 26 und damit der Stift 34 sind vorzugsweise in der selben Winkelposition des Führungsrohres 10 angeordnet, in welcher sich die Öffnung 18 be- findet. Der Stift 34 zeigt somit auch die Winkelstellung der Öffnung 18 in Bezug auf das Griffteil 22 an.The guide tube 10 is rotatably and detachably attached to a handle portion 22. For this purpose, the proximal end of the guiding tube 10 an outer collar 24, which has a relation to the circular cross-section of the guide tube 10 in diameter enlarged circular cross-section. The outer collar 24 is preferably integrally formed on the guide tube 10. In the cylindrical outer circumferential surface of the outer collar 24, a radial blind bore 26 is incorporated with an internal thread. The outer collar 24 is inserted into a bearing ring 28 of the handle part 22. The inner diameter of the bearing ring 28 corresponds to the outer diameter of the outer collar 24, so that the outer collar 24 is mounted rotatably guided in the bearing ring 28. The axial length of the outer collar 24 corresponds to the axial length of the bearing ring 28. The bearing ring 28 has a radially continuous and circumferentially extending circumferential slot 30, which extends over almost 360 ° of the circumference of the outer collar 24. In a simple manner, the circumferential slot 30 can be produced by assembling the bearing ring 28 of two individual rings axially spaced apart about the width of the circumferential slot 30, which are connected to one another by an axial web 32 in a narrow angle section. The outer collar 24 is inserted axially into the bearing ring 28, whereupon the blind bore 26 is in the axial region of the circumferential slot 30. Then a serving as an actuating lever radial pin 34 is inserted through the circumferential slot 30 and screwed into the blind bore 26. The pin 34 extends radially beyond the bearing ring 28, so that the pin 34 can be easily detected to rotate the outer collar 24 and thus the guide tube 10 relative to the bearing ring 28 and thus the handle portion 22. A rotation of the guide tube 10 is thus possible by an angle which corresponds to the circumferential angle of the circumferential slot 30, ie, by an angle of almost 360 °. The blind bore 26 and thus the pin 34 are preferably arranged in the same angular position of the guide tube 10, in which the opening 18 place. The pin 34 thus also indicates the angular position of the opening 18 with respect to the handle portion 22.
Der in die Sackbohrung 26 eingeschraubte Stift 34 hält den Au- ßenbund 24 und damit das Führungsrohr 10 axial in dem Lagerring 28 und damit an dem Griffteil 22. Durch Herausdrehen des Stiftes 34 aus der Sackbohrung 26 kann das Führungsrohr 10 wieder von dem Griffteil 22 getrennt werden.The screwed into the blind bore 26 pin 34 holds the outer ßenbund 24 and thus the guide tube 10 axially in the bearing ring 28 and thus on the handle portion 22 by unscrewing the pin 34 from the blind bore 26, the guide tube 10 is again separated from the handle portion 22 become.
Das Griffteil 22 weist weiter eine Aufnahme 36 auf, die als Handgriff ausgebildet ist und zum Führen des Instruments dient. Die Aufnahme 36 hat die Form eines länglichen hohlen Kreiszylinders und weist an ihrem Außenumfang Umfangsrillen auf, die die Griffigkeit der Aufnahme 36 als Handgriff begüns- tigen. Am distalen Ende der Aufnahme 36 ist der achsparallele Steg 32 angebracht, der an seinem der Aufnahme 36 entgegengesetzten distalen Ende den Lagerring 28 bzw. die zwei den Lagerring 28 bildenden Einzelringe trägt. Am proximalen Ende der Aufnahme 36 sind zwei Anschlagbügel 38 angebracht. Die zwei Anschlagbügel 38 sind im Winkel gegeneinander versetzt an der proximalen Stirnkante der Aufnahme 36 angebracht, verlaufen von der Aufnahme 36 achsparallel in proximale Richtung und sind an ihrem freien proximalen Ende rechtwinklig nach innen abgebogen, um jeweils einen kurzen Anschlag 40 zu bilden.The handle part 22 further has a receptacle 36, which is designed as a handle and serves to guide the instrument. The receptacle 36 has the shape of an elongated hollow circular cylinder and has on its outer circumference circumferential grooves, which favor the grip of the receptacle 36 as a handle. At the distal end of the receptacle 36 of the axially parallel web 32 is mounted, which carries at its recording 36 opposite distal end of the bearing ring 28 and the two bearing ring 28 forming individual rings. At the proximal end of the receptacle 36 two stop bracket 38 are attached. The two abutment stirrups 38 are mounted at an angle to one another offset from the proximal end edge of the receptacle 36, extend axially parallel from the receptacle 36 in the proximal direction and are bent at right angles inwards at their free proximal end, in each case forming a short abutment 40.
Wird das Instrument zum Injizieren verwendet, so wird in das Instrument eine Injektionsspritze eingesetzt, insbesondere eine handelsübliche Spritze, z. B. eine Einmal-Spritze . Die Spritze weist einen Zylinder 42 auf, an dessen distalen Kanü- lenansatz 44 eine Kanüle 46 angesetzt wird. Am proximalen Ende des Zylinders 42 ist ein seitlich abstehender Flansch 48 angeformt. In dem Zylinder 42 ist ein Kolben 50 verschiebbar. Die Spritze wird mit aufgesetzter Kanüle 46 vom proximalen Ende durch die Aufnahme 36 in das Instrument eingeführt. Die Kanüle 46 gelangt dabei begünstigt durch den Einführkonus 16 in den Führungskanal 14 des Führungsrohres 10. Der Zylinder 42 der Spritze wird koaxial in der Aufnahme 36 aufgenommen. Die Spritze wird soweit in das Instrument eingeführt, bis sich der Flansch 48 am proximalen Ende des Zylinders 42 zwischen dem proximalen Ende der Aufnahme 36 und den Anschlägen 40 der Anschlagbügel 38 befindet. Die Anschläge 40 greifen dabei bei- derseits des Kolbens 50 über den Flansch 48.If the instrument is used for injecting, then an injection syringe is inserted into the instrument, in particular a commercially available syringe, for. B. a disposable syringe. The syringe has a cylinder 42, at the distal cannula lug 44 a cannula 46 is attached. At the proximal end of the cylinder 42, a laterally projecting flange 48 is formed. In the cylinder 42, a piston 50 is displaceable. The syringe is inserted with attached cannula 46 from the proximal end through the receptacle 36 into the instrument. The cannula 46 thereby passes through the insertion cone 16 into the guide channel 14 of the guide tube 10. The cylinder 42 of the syringe is received coaxially in the receptacle 36. The syringe is inserted into the instrument until the flange 48 at the proximal end of the cylinder 42 is between the proximal end of the receptacle 36 and the stoppers 40 of the stop bracket 38. The stops 40 engage on either side of the piston 50 via the flange 48.
Die axialen Längenabmessungen des Instruments sind auf die axialen Längenabmessungen der Spritze, d. h. insbesondere des Zylinders 42 und der Kanüle 46, so abgestimmt, dass sich die distale Spitze 52 der Kanüle 46 im Inneren des Führungskanals 14 hinter der Ablenkeinrichtung 20 befindet, wie Figur 6 zeigt, wenn der Zylinder 42 mit seinem Flansch 48 an den Anschlägen 40 der Anschlagbügel 38 anliegt. Da die scharfe distale Spitze 52 der Kanüle 46 im Inneren des Führungsrohres 10 liegt, kann das Führungsrohr in den Körperkanal des Patienten eingeführt werden, ohne dass Verletzungen durch die Kanüle 46 möglich sind. Ist das Führungsrohr 10 axial an der Injektionsstelle platziert, so wird der Zylinder 42 der Spritze distal in der Aufnahme 36 vorgeschoben, bis der Flansch 48 an dem proximalen Ende der Aufnahme 36 anschlägt, wie dies in Figur 5 dargestellt ist. Dabei wird die Kanüle 46 in dem Führungskanal 14 ebenfalls distal vorgeschoben, wobei die scharfe Spitze 52 der Kanüle 46 durch die Ablenkeinrichtung 20 abgelenkt wird und seitlich durch die Öffnung 18 aus dem Führungs- röhr 10 austritt, wie dies in Figur 7 dargestellt ist. Der Anschlag des Flansches 48 an der Aufnahme 36 definiert dadurch auch, wie weit die Spitze 52 der Kanüle 46 aus dem Führungsrohr 10 austritt, wodurch die Einstichtiefe der Kanüle 46 für die Injektion festgelegt ist. Bei dieser Injektion hält der behandelnde Arzt das Instrument an der als Handgriff ausgebildeten Aufnahme 36. Das Führungsrohr 10 kann mittels des Stiftes 34 koaxial gegenüber dem Griffteil 22 gedreht werden, so dass der behandelnde Arzt bei festgehaltenem Griffteil 22, d. h. bei definierter axialer Position der Öffnung 18 durch Drehen des Stiftes 34 die Winkelposition der Öffnung 18 festlegen kann und damit die Winkelposition, in welcher die Spitze 52 der Kanüle 46 aus dem Führungsrohr 10 austritt und in die Wand des Körperkanals eindringt. Den Einstichwinkel der Spitze 52 in Bezug auf die Achse des Führungsrohres 10 bestimmt dabei die Ablenkeinrichtung 20. Nach einer Injektion in einer ersten Drehwinkelstellung kann die Spritze wieder bis an die Anschläge 40 zurückgezogen werden, wodurch die Spitze 52 der Kanüle 46 wieder in den Führungskanal 14 hineingezogen wird. Das Führungsrohr 10 kann nun in eine neue Winkelposition gedreht werden, um dann durch erneutes distales Verschieben der Spritze wiederum die Spitze 52 in einer anderen Winkelposition einzustechen und erneut zu injizieren.The axial length dimensions of the instrument are matched to the axial length dimensions of the syringe, ie, in particular the cylinder 42 and the cannula 46, such that the distal tip 52 of the cannula 46 is located inside the guide channel 14 behind the deflector 20, as shown in FIG when the cylinder 42 abuts with its flange 48 to the stops 40 of the stop bracket 38. Because the sharp distal tip 52 of the cannula 46 lies within the guide tube 10, the guide tube can be inserted into the patient's body passageway without injury from the cannula 46. If the guide tube 10 is placed axially at the injection site, the syringe barrel 42 is advanced distally in the receptacle 36 until the flange 48 abuts the proximal end of the receptacle 36, as shown in FIG. The cannula 46 in the guide channel 14 is also advanced distally, the sharp tip 52 of the cannula 46 is deflected by the deflector 20 and exits laterally through the opening 18 of the guide tube 10, as shown in Figure 7. The abutment of the flange 48 on the receptacle 36 thereby also defines how far the tip 52 of the cannula 46 exits the guide tube 10, whereby the penetration depth of the cannula 46 for the injection is fixed. In this injection, the attending physician holds the instrument on the handle 36 formed as a handle. The guide tube 10 can be rotated by means of the pin 34 coaxially with respect to the handle portion 22, so that the attending physician with held handle portion 22, ie at a defined axial position of the opening 18 by turning the pin 34 can set the angular position of the opening 18 and thus the angular position in which the tip 52 of the cannula 46 exits the guide tube 10 and penetrates into the wall of the body passage. The injection angle of the tip 52 with respect to the axis of the guide tube 10 determines the deflection 20. After injection in a first angular position, the syringe can be retracted back to the stops 40, whereby the tip 52 of the cannula 46 back into the guide channel fourteenth is involved. The guide tube 10 can now be rotated to a new angular position, in order then again stab the tip 52 in another angular position and inject again by re-distal displacement of the syringe.
Es ist offensichtlich, dass die Aufnahme 36 nicht selbst als Handgriff ausgebildet sein muss. Es ist ebenso möglich, an der Aufnahme 36 einen zusätzlichen radial abstehenden Handgriff anzubringen, z. B. nach Art eines Pistolengriffes. Die Ausbil- düng der Aufnahme 36 als Handgriff hat den Vorteil, dass dasIt is obvious that the receptacle 36 does not have to be designed as a handle itself. It is also possible to attach to the receptacle 36 an additional radially projecting handle, z. B. in the manner of a pistol grip. The training düng the recording 36 as a handle has the advantage that the
Instrument geringe radiale Abmessungen aufweist, was in vielen Fällen die Handhabung erleichtert.Instrument has small radial dimensions, which facilitates handling in many cases.
Weiter ist es möglich, Rastungen vorzusehen, die ein federndes Einrasten des Führungsrohres 10 gegenüber dem Griffteil 22 in vorgegebenen definierten Drehwinkelpositionen ermöglicht. Dies erleichtert die Drehwinkelpositionierung beim Einstechen der Kanüle 46 in die Wand des Körperkanals. In der Regel ist je- doch die Reibung zwischen dem Außenbund 24 und dem Lagerring 28 ausreichend, um das Führungsrohr 10 in der jeweils gewählten Drehwinkelposition zu halten, wobei sich hierbei der Vorteil einer kontinuierlichen Winkelverstellung ergibt. Further, it is possible to provide detents that allows a resilient engagement of the guide tube 10 relative to the handle portion 22 in predetermined defined rotational angle positions. This facilitates the rotational angle positioning during insertion of the cannula 46 into the wall of the body passage. As a rule, each but the friction between the outer collar 24 and the bearing ring 28 sufficient to hold the guide tube 10 in the selected rotational angle position, which in this case gives the advantage of a continuous angular adjustment.
Bezugs zeichenlisteReference sign list
10 Führungsrohr10 guide tube
12 distales Ende12 distal end
14 Führungskanal14 guide channel
16 Einführkonus16 insertion cone
18 Öffnung18 opening
20 Ablenkeinrichtung20 deflection device
22 Griffteil22 handle part
24 Außenbund24 outer collar
26 Sackbohrung26 blind hole
28 Lagerring28 bearing ring
30 Umfangsschlitz30 circumferential slot
32 Steg32 footbridge
34 Stift34 pen
36 Aufnahme36 recording
38 Anschlagbügel38 stop bracket
40 Anschlag40 stop
42 Zylinder42 cylinders
44 Kanülenansatz44 cannula attachment
46 Kanüle46 cannula
48 Flansch48 flange
50 Kolben50 pistons
52 Spitze 52 tip

Claims

Patentansprüche claims
1. Medizinisches Instrument mit einem Führungsrohr (10), das in einen Körperkanal eines Patienten einführbar ist, wo- bei das Führungsrohr (10) einen inneren axialen Führungskanal (14) aufweist, der hinter dem geschlossenen distalen Ende (12) des Führungsrohres (10) in eine seitlich am Umfang des Führungsrohres (10) angeordnete Öffnung (18) mündet, so dass eine elastisch biegsame Kanüle (46) pro- ximal in den Führungskanal (14) einführbar ist und beim Vorschieben in dem Führungskanal (14) mit ihrer distalen Spitze (52) gegen die Achse des Führungsrohres (10) abgebogen seitlich durch die Öffnung (18) austritt, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das Führungsrohr (10) mit seinem proximalen Ende um seine Längsachse drehbar in einem Griffteil (22) aufgenommen ist.A medical instrument having a guide tube (10) insertable into a body passageway of a patient, the guide tube (10) having an inner axial guide channel (14) disposed behind the closed distal end (12) of the guide tube (10 ) in a laterally on the circumference of the guide tube (10) arranged opening (18) opens, so that an elastically flexible cannula (46) proximal in the guide channel (14) is inserted and when advancing in the guide channel (14) with its distal Tip (52) against the axis of the guide tube (10) bent laterally exits through the opening (18), characterized in that the guide tube (10) is rotatably received with its proximal end about its longitudinal axis in a handle portion (22).
2. Instrument nach Anspruch 1, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das2. Instrument according to claim 1, characterized in that the
Führungsrohr (10) lösbar in dem Griffteil (22) aufgenommen ist .Guide tube (10) is detachably received in the handle part (22).
3. Instrument nach Anspruch 1 oder 2, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass eine Markierung die jeweilige Drehwinkelposition des Führungsrohres (10) gegenüber dem Griffteil (22) erkennbar macht.3. Instrument according to claim 1 or 2, characterized in that a mark makes the respective rotational angular position of the guide tube (10) relative to the handle part (22) recognizable.
4. Instrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das4. Instrument according to one of the preceding claims, characterized in that the
Führungsrohr (10) an seinem proximalen Ende einen im Wesentlichen radial abstehenden Betätigungshebel (Stift 34) aufweist . Guide tube (10) has at its proximal end a substantially radially projecting actuating lever (pin 34).
5. Instrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das Fuhrungsrohr (10) an seinem proximalen Ende einen Außenbund (24) aufweist, der in einem Lagerring (28) am dista- len Ende des Griffteiles (22) drehbar gelagert ist.5. Instrument according to one of the preceding claims, characterized in that the Fuhrungsrohr (10) at its proximal end an outer collar (24) which is rotatably mounted in a bearing ring (28) at the distal end of the handle part (22).
6. Instrument nach Anspruch 5, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass der Lagerring (28) einen Umfangsschlitz (30) aufweist, durch welchen der Betätigungshebel (Stift 34) radial hindurch tritt.6. Instrument according to claim 5, characterized in that the bearing ring (28) has a circumferential slot (30) through which the actuating lever (pin 34) passes radially.
7. Instrument nach Anspruch 6, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass der Beta- tigungshebel (Stift 34) in den Außenbund (24) losbar eingesetzt ist.7. An instrument according to claim 6, wherein a control lever (pin) is detachably inserted into the outer collar (24).
8. Instrument nach einem der vorhergehenden Ansprüche, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das Griffteil (22) eine Aufnahme (36) für eine Spritze aufweist, in welcher die Spritze axial bewegbar ist zwischen einer proximalen Position, in welcher sich die distale Spitze (52) ihrer Kanüle (46) zurückgezogen in dem Fuh- rungskanal (14) befindet, und einer distalen Position, in welcher die distale Spitze (52) der Kanüle (46) durch die Öffnung (18) aus dem Fuhrungsrohr (10) austritt.8. Instrument according to one of the preceding claims, characterized in that the handle part (22) has a receptacle (36) for a syringe in which the syringe is axially movable between a proximal position in which the distal tip (52) of its cannula (46) retracted in the guide channel (14), and a distal position in which the distal tip (52) of the cannula (46) through the opening (18) from the Fuhrungsrohr (10) emerges.
9. Instrument nach Anspruch 8, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass die Auf- nähme (36) einen Anschlag aufweist, der die axiale Bewegung der Spritze in distaler Richtung begrenzt. 9. Instrument according to claim 8, characterized in that the Aufnahme (36) has a stop which limits the axial movement of the syringe in the distal direction.
10. Instrument nach Anspruch 8 oder 9, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass die Aufnahme (36) einen Anschlag (38, 40) aufweist, der die axiale Bewegung der Spritze in proximaler Richtung begrenzt.10. Instrument according to claim 8 or 9, characterized in that the receptacle (36) has a stop (38, 40) which limits the axial movement of the syringe in the proximal direction.
11. Instrument nach einem der Ansprüche 8 bis 10, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das Griffteil (22) eine hohlzylindrische Aufnahme (36) aufweist, die den Zylinder (42) der eingesetzten Spritze ko- axial umschließt.11. An instrument according to any one of claims 8 to 10, in that a handle portion (22) has a hollow cylindrical receptacle (36) which coaxially surrounds the cylinder (42) of the inserted syringe.
12. Instrument nach Anspruch 11, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass die Aufnahme (36) als Handgriff ausgebildet ist.12. Instrument according to claim 11, characterized in that the receptacle (36) is designed as a handle.
13. Instrument nach Anspruch 11, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass an der Aufnahme (36) ein Handgriff angebracht ist.13. Instrument according to claim 11, characterized in that a handle is attached to the receptacle (36).
14. Instrument nach einem der Ansprüche 5 bis 13, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass der Lagerring (28) an der Aufnahme (36) befestigt ist.14. An instrument according to any one of claims 5 to 13, characterized in that the bearing ring (28) is fixed to the receptacle (36).
15. Instrument nach einem der Ansprüche 9 bis 14, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass das proximale Ende der Aufnahme (36) den distalen Anschlag für einen Flansch (48) der Spritze bildet.15. An instrument according to any one of claims 9 to 14, wherein a proximal end of the receptacle (36) forms the distal stop for a flange (48) of the syringe.
16. Instrument nach einem der Ansprüche 10 bis 15, d a d u r c h g e k e n n z e i c h n e t, dass an der Aufnahme (36) ein proximal abstehender Anschlag (38, 40) für den Flansch (48) der Spritze als proximaler Anschlag angebracht ist. 16. An instrument according to any one of claims 10 to 15, wherein a proximally projecting stop (38, 40) for the flange (48) of the syringe is attached to the receptacle (36) as a proximal stop.
PCT/EP2006/008856 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument WO2007031264A1 (en)

Priority Applications (6)

Application Number Priority Date Filing Date Title
PCT/EP2006/008856 WO2007031264A1 (en) 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument
EP06805690A EP1924313B8 (en) 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument
CN2006800342093A CN101272819B (en) 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument
US11/991,794 US8394063B2 (en) 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument
AT06805690T ATE548067T1 (en) 2005-09-16 2006-09-12 MEDICAL INSTRUMENT
HK09100706.6A HK1123231A1 (en) 2005-09-16 2009-01-22 Medical instrument

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102005044468.7 2005-09-16
PCT/EP2006/008856 WO2007031264A1 (en) 2005-09-16 2006-09-12 Medical instrument

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WO2007031264A1 true WO2007031264A1 (en) 2007-03-22

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